BMW Concept Z4 - En blivande hit

Efter ett års frånvaro i BMW:s programutbud, presenterade den tyska biltillverkaren en "färdig" Z4 konceptbil som är framtagen i samarbete med Toyota. En äkta roadster med ett designspråk som får hjärtat att slå extra slag.

2003 lanserade BMW den Chris Bangle designade roadstern Z4. Det var efterföljaren till den mindre Z3 som fick en extra skjuts tack vare James Bond filmen ”Goldeneye” 1995. Designen tilltalade inte alla men det var en äkta roadster med ett riktigt bra innerutrymme, softtop och en körkänsla som verkligen inbjöd till aktiv körning.

2003 BMW Z4 Roadster. Design Chris Bangle.

2005 kom även en kupévariant.

Andra generationen Z4 kombinerade roadster och coupe men med brevlådeliknande bagageutrymme.

Under två år ägde jag själv en Z4 2,5 med 192 hk. Jag åkte på långsemester genom Europa, ständigt nedcabbat förutom när det regnade. Jag körde bilen året runt och under vintern på odubbade vinterdäck utan några problem. Bagageutrymmet var exceptionellt för en bil av denna storlek. Här packade jag 5 ½ (33 flaskor) kartonger vin och duffelbagar för två personer på vägen hem från Frankrike...och körde nedcabbat.

Efter en facelift som inkluderade nya fram- och bakljus, kom andra generationen 2009. Denna gång med en snyggare och renare design utan Bangels karaktäristiska linjer som många ogillade men med kanske det dummaste av allt: plåttak. Roadsterns grundprinciper hade rubbats och bagageutrymmet offrats. Med en stadigt minskad marknad togs modellen ur produktion 2016.

Nya Z4 bjuder på alla element för succé, inklusive softtop.

För ett par år sedan satt jag och pratade med en av de högsta cheferna på BMW. Vi kom in på ämnet Z4 och han, precis som jag, ansåg att Z4 skulle ha softtop eftersom det visade sig vara ett misstag att bygga senaste generationen med plåttak. Detta är något som BMW rättat till i den kommande generationen. Nu är det softtop som gäller igen. Bravo!

BMW Concept Z4, som den nya generationen för närvarande kallas, visades upp på Pebble Beach Concours d´Elegance i Kalifornien häromdagen som i vissa detaljer går tillbaka till Chris Bangels vision men med en känsla som inte lämnar något att önska. Eftersom det handlar om en konceptbil så har den designelement som förmodligen inte kommer på den produktionsklara bilen nästa år…eller gör det?

BMW har den trevliga vanan att lyssna på de reaktioner som deras konceptbilar framkallar, så vi kan bara hoppas att de inte frångår detta med denna otroligt läckra roadster. Fast det är ju klart, det finns några saker som säkert inte blir standard som t.ex. den tvåfärgade inredningen och möjligtvis backspeglarna. Allt annat känns produktionsklart.

Samarbetet med Toyota...

...gäller plattformen och inget annat.

Bottenplattan till nya BMW Z4 har tagits fram i samarbete med Toyota och kommer troligtvis att vara grunden till nya Toyota Supra som förmodligen också kommer 2018. BMW Concept Z4 följer alla klassiska roadster detaljer. En lång hjulbas och en kortare motorhuv än föregångaren, placerar föraren mer i mitten av bilen.

Färgkombinationen interiört blir nog ett tillval.

Skön kupé där man sitter djupt som sig bör.

Dubbla digitala skärmar.

Instrumenten utgörs av två digitala skärmar som är placerade på samma höjd framför föraren och mitt på panelen. Tillsammans bildar de, mycket likt Mercedes, en stor display. I tillägg finns även en head-up display som visar hastighet, gällande hastighet, navigation etc. Att den kommer att vara utrustad med alla tänkbara förarstödsystem, är ingen vild gissning.

Det finns ännu ingen information om vilka typer av drivlinor som bilen kommer att utrustas med eller hur prisbilden kommer att se ut. Jag förväntar mig att få reda på mer på motormässan i Frankfurt den 12 september. De första intycken från konceptbilen som visades upp i USA, är mycket positiva. Hoppas nu bara att BMW vågar låta bli att ändra för mycket och att de lyssnar på oss motorjournalister som älskar det vi ser.

 

FOTO: BMW AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik