Audi förvirrar med nya beteckningar

En kollega undrade om ”man käkat konstig svamp” i Ingolstadt när han såg den nya nomenklaturen som Audi hittat på. Jag kan inte annat än också undra vad som verkligen föranledde detta högst märkliga påhitt?

Men låt oss titta på detta med en utgångspunkt från ”konstruktörernas” perspektiv, därför det måste väl finnas någon form av logisk förklaring varför man vill förvilla konsumenterna.

”I takt med att alternativ drivteknik blir allt mer relevant, minskar betydelsen av cylindervolym för våra kunder. Genom att tydligt strukturera beteckningarna efter effekt gör vi det enkelt att särskilja mellan prestandanivåer”, förklarar Dr. Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG.

”Jaså?”, var min första reaktion på det uttalandet. Det handlar alltså om att inte avslöja exakt vad det är för motor under huven utan istället gruppera olika effektnivåer med tvåsiffriga kombinationstal. Som exempel kommer ”30” att finnas på alla modeller med effekt mellan 110 och 130 hk medan “45” står för effektspannet mellan 230 och 252 hk. Högsta effektnivån med över 544 hk kommer att kännas igen på siffran “70”.

Namnen för respektive modellserie, från Audi A1 till Audi Q7, förblir oförändrade. Det är inom modellfamiljerna TFSI, TDI, g-tron eller e-tron som de nya sifferkombinationerna kommer att synas. Ex. Audi Q7 50 TDI (f.d. 3.0 TDI med 272 hk). Logiskt va? Hmmm? 

Prestandamodellerna S- och RS liksom Audi R8 kommer dock att behålla sina nuvarande beteckningar. Förändringarna införs i samband med lanseringen av nya Audi A8 hösten 2017. Först ut är de två sexcylindriga motorerna. 3.0 TDI med 286 hk kommer att betecknas Audi A8 50 TDI och 3.0 TFSI med 340 hk skrivs Audi A8 55 TFSI.

Under de kommande månaderna får alla nylanserade modeller de nya beteckningarna. Övriga modeller i det befintliga modellprogrammet kommer att uppdateras vid modellårsväxlingen sommaren 2018. Kanske har vi hunnit vänja oss till dess…

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik