Så mycket elbil får du för ditt basbelopp

Eldrift är framtiden – och miljösamvetet tillsammans med låga driftskostnader lockar många. Men hur många basbelopp krävs för att få byta pumpen mot sladd? Kolla in vår genomgång här nedan

Under årets första kvartal nyregistrerades 745 elbilar i Sverige. Tesla är den givna rubrikmakaren, men det är inte märket som säljer bäst. Nej, världens mest sålda elbil tar även första platsen på den svenska försäljningstoppen.

Så vad krävs för att ratta den, eller något av de andra batteridrivna fordonen? I de flesta fall handlar det om modeller som ligger lite utanför de normala tjänstebilsmallarna – men detta gör på intet sätt elbilen otillgänglig som tjänstebil. Nedan följer en genomgång av de elbilsmodeller som säljs (och har registrerats) på den svenska marknaden under 2018.

6,5 basbelopp

VW e-Up: 285 900 kr
Räckvidd: 160 km


Insteget i elbilismens värld kommer från Tyskland. Volkswagens citybil Up finns med eldrivlina och erbjuder upp till 16 mils räckvidd på en laddning. Prestandamässigt är det inte allt för mycket att komma dragandes med, men tack vare elmotorns vridmoment direkt från start – så accelererar den faktiskt lika snabbt som en Golf GTI… i varje fall upp till 60 km/h.

E-up innebär att man kan köra utsläppsfritt, den stora baksidan är att den är trång och att modellen har ganska många år på nacken.

Vollswagen E-up

7 basbelopp

Kia Soul EV: 316 600 kr
Räckvidd: 250 km

Med nöd och näppe krånglar sig Kia Soul EV in under 7-basbeloppsgränsen. Nytt för modellår 2018 är att batterikapaciteten har ökats med elva procent – vilket innebär att räckvidden förbättrats till 25 mil enligt den gamla NEDC-cykeln. Men även om den har uppdaterats så är det en modell med rötter från 2014.

Kia Soul EV

7,5 basbelopp

Renault Zoe: 329 990 kr (249 990 kr + 550 kr/mån vid batterihyra)
Räckvidd: 300 km

Hyundai Ioniq Electric: 336 900 kr
Räckvidd: 280 km

För tjänstebilister är 7,5 basbelopp en vanlig summa – och något som gjort att vi bitvis har en skev prissättning i Sverige. Bland annat har många stora kombis ”reats” ut här enbart för att ducka in under den magiska gränsen.

När det gäller elbilar är det mer tunnsått – alternativen består av en fransk kompakt eller koreansk Golfklassare. I båda fall rör det sig dock om modeller med acceptabel räckvidd och prestanda.

Renault Zoe
Hyundai Ionic Electric

8 basbelopp

Nissan Leaf Visia: 344 900 kr
Räckvidd: 378 km

Först vid åtta basbelopp kommer världens mest sålda elbil. Nya Leaf har uppdaterats rejält och bjuder på väl tilltagna 37 mils räckvidd vid gynnsamma förhållanden och lätta gasfötter. Modellen har även ett klart godkänt utrymme både för baksätespassagerare och bagage.

Nissan Leaf

8,5 basbelopp

BMW i3: 375 000 kr
Räckvidd: 300 km

För de som vill ha BMW-märket i nosen finns i3 från strax under 8,5 basbelopp. Dock rör det sig då om modellen utan räckviddsförlängare. Men det finns batteriutrymme för att komma upp mot 30 mil en vacker dag med både tur och medlut. Modellen är kompakt och bagageutrymme samt lastmöjligheter är något begränsat.

BMW i3

9 basbelopp

VW e-Golf: 399 900 kr
Räckvidd: 300 km

Folkan som namngivit en hel storleksklass, Golf, finns även i eldrivlina. Modellen är som vilken annan Golf, med undantaget att det går att köra utsläppsfritt i upp till 30 mil. Tyvärr erbjuds inte bilen i som herrgårdsvagn. Men även i halvkombi-utförandet är den rymlig och praktisk.

Volkswagen E-Golf

10-19 basbelopp – inget alternativ ännu


Flertalet modeller lär snart dyka upp i det här spannet. Bland annat Audi E-tron quattro som lanseras I augusti kommer hamna runt 800 000 kr. Visst, börjar du lassa på extrautrustning på ovanstående bilar är möjligheten stor att du hamnar i det här spannet.

20-22 basbelopp

Tesla Model S: 901 480 kr
Räckvidd: 490 km

Tesla Model X: 976 080 kr
Räckvidd: 417 km


Att ha det här utrymmet när det kommer till basbelopp är få förunnat. Och då kan man kosta på sig en Tesla. Sedanen Model S går loss på precis under 20 basbelopp och för crossovern X hamnar man på nästan 22 – det vill säga nära en miljon kronor.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik