“Köp inte nya däck för ofta” råder däckjätten Michelin

Franska däcktillverkaren Michelin gick i förra veckan ut och kritiserade de branschaktörer som uppmuntrar bilister till att byta däck innan slitagegränsen. Enligt bolagets beräkningar är det en dålig affär för både plånbok och miljö.

Ett däck måste enligt lag ha ett mönsterdjup på 1,6 mm vid sommarväglag. Detta är standard i många av EU-länderna samt i USA, Japan och Kanada.

Men trots det finns det fler aktörer som rekommenderar bilister att byta däck redan vid ett mönsterdjup på 3 mm – något som Michelin ifrågasätter i ett pressmeddelande:

“Enligt oss påminner detta om ett försök till förkorta däckens livslängd, vilket onekligen är fördelaktigt för däcktillverkaren, men som definitivt inte har några fördelar för konsumenten eller för miljön.”

Michelin menar att “slitna” däck är säkra och poängterar att de faktiskt har bättre bromsningsförmåga än helt nya däck på torrt underlag.

Detta tillsammans med att slitna däck drar mindre bränsle och ger mindre buller ifrån sig talar enligt företaget för att man som bilist inte ska byta däck innan 1,6 millimetersgränsen är nådd.

“Vi rekommenderar att man inte byter sina däck för tidigt, innan slitagaindikatorn är nådd. Denna ståndpunkt är ansvarsfull för den gynnar både planeten och plånboken på samma gång.”

Genom att hålla den lagliga gränsen och byta däck vid 1,6 mm däckdjup istället för 3 mm kan utsläppen av koldioxid enligt Michelin globalt sett minska med 35 miljoner ton.

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik