Kommer Fords nya vd röra om i grytan?

Att en biltillverkare byter vd får knappast folk att höja på ögonbrynen. Men när det råkar handla om Ford är saken lite annorlunda.

I slutet av maj meddelade Ford att Jim Hackett ersätter Mark Fields som vd, vilket har rest frågetecken och nya förhoppningar om företagets framtid.

Varför kan man fråga sig? Jo, enligt Alisdair Suttie på Contract Hire and Leasing har bolaget kämpat med att hitta sin riktning sedan den karismatiske vd:n Alan Mulally lämnade posten år 2014.

Alan Mulally

När Fields tog över efter Mulally verkade han vara ett säkert kort och lovade att fortsätta arbeta efter Mulallys “One Ford”-vision. Men relativt snart började folk tvivla.

Fields verkade nämligen mer intresserad av självstyrande, förarlös- och sammankopplad teknologi än själva kärnverksamheten – att sälja rimligt prissatta bilar till massorna. Och det blev hans fall, enligt Alisdair Suttie:

“Fields misslyckades helt enkelt med att balansera behovet att följa med i utvecklingen och att ta med Fords nuvarande och lojala kundbas med sig.”

Med det i åtanke är det inte särskilt svårt att förstå den uppmärksamhet som det senaste vd-bytet fått. 

Så hur ska Jim Hackett nu kunna styra Ford i rätt riktning? Alisdair Suttie menar att den nya vd:n har tre huvuduppgifter:

  • Förbättra den operativa verksamheten genom att göra den mer effektiv.
  • Modernisera och snabba upp beslutsprocesserna i företaget.
  • Forma företaget för att möta framtida förändringar och utmaningar.

Det var den tredje punkten som Fields fastnade vid. Så innebär det nu att Hackett står inför samma öde?

“Nej, är det enkla svaret. Precis som Top Gear behövde genomgå en förvandling när Clarkson m.fl. lämnade, har det tagit ett tag för Ford att återfå sin glöd efter att Mulally drog sig tillbaka”, konstaterar Alisdair Suttie.

Hackett är nu i en utmärkt position för att föra Ford framåt. Han har teknisk erfarenhet från sitt arbete på Ford Smart Mobility och anses vara en person som verkligen vill ha jobbet på grund av ett bilintresse. Detta i jämförelse med Fields, som snarare uppfattades som en affärsman utan passion för bilar.

Mark Fields och Jim Hackett

Innebär det att Hackett bara kan luta sig tillbaka och se framgångarna hopa sig? Sannolikt inte, eftersom Ford fortfarande har stora utmaningar med att behålla nuvarande kunder och locka nya – vilket kan kräva stora förändringar enligt Alisdair Suttie:

“Många av de förändringar som behöver göras, behöver inte göras i metallen som företaget skapar, utan hos de äldre ledarna i bolaget. [...] Dessutom måste Hackett också komma på intressanta och livskraftiga idéer för den sortens bilar som Ford bygger.”

Alisdair Suttie poängterar att Ford möter många utmaningar idag, och kommer göra i framtiden, i takt med att företagets marknadsandel minskar och andra tillverkare breddar sitt utbud. Och han avslutar med att summera det som Hackett nu står inför som ny vd:

“Jim Hacketts viktigaste uppgift är att behålla den blå ovalens fokus på att leverera kvalitetsbilar till rimliga priser, samtidigt som han styr företagets ledning i rätt riktning. Lättare sagt än gjort, men det är möjligt.”

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik