Automatlåda eller manuell växellåda – vad passar bäst i tjänstebilen?

Förr var det ett solklart val: man skulle ha en bil med manuell växellåda. Men tiderna förändras och bilar med automatlåda är inte längre i underläge. Så hur ska du tänka när du väljer växellåda till tjänstebilen?

För 20 år sedan utgjorde personbilar med automatlåda cirka 13 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar i Sverige. År 2007 var samma siffra 24,5 procent.

Men numera har majoriteten av alla nyregistrerade personbilar automatlåda och i början av året konstaterade Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i en intervju med Di att utvecklingen sannolikt kommer fortsätta.

Bilar med automatlåda kan idag nämligen på allvar konkurrera med de manuella alternativen – både vad gäller pris och bränsleförbrukning. 

“[A]utomatbilen drar mindre bränsle jämfört med en manuell numera. Dubbelkopplingen gör att den går snålare och mjukare och bilen ger ökad bekvämlighet i kötrafik. Dessutom har bilarna blivit billigare genom åren”, sa Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, till Di i januari. 

Dagarna då automatlåda kostade 10 000 kr mer och drog tio procent mer i bränsle verkar vara borta, med andra ord.

Dessutom är det enklare att köra bilar med automatlåda, jämfört med manuella. Ett viktigt argument inte minst för företag – en bil med automatlåda kan köras av alla anställda, oavsett körkortsbehörighet.

Innebär det att automatlåda alltid är det bästa alternativet? Ja, kanske på pappret. Men i verkligheten handlar bilkörning också väldigt mycket om känsla.

Vilken typ av växellåda du ska välja beror alltså även på vilken typ av körkänsla du vill ha. Automatlåda må vara enkelt, men vissa bilister gillar en mer aktiv körning med manuell växellåda. Det finns de som säger att de inte får den kontroll de vill ha, exempelvis vid acceleration, med en automatlåda.

Det är också viktigt att komma ihåg att automatlådan kan innebära en högre prislapp för företagare, om den räknas som extrautrustning och höjer bilförmånen. Då behöver du avgöra om du tycker att fördelarna med lägre bränsleförbrukning och enklare körning väger upp det. Något som inte är otänkbart – det kan ju vara värt mycket att slippa växla om man kör några tusen mil om året.

Avslutningsvis bör det poängteras att det finns många olika typer av automatlådor: automatlåda med momentomvandlare, steglös automatlåda (kallad CVT-låda), dubbelkopplingslåda och robotiserad manuell växellåda. Dessa automatlådor har delvis olika egenskaper, så se till att jämföra olika alternativ om du bestämmer dig för att satsa på en bil med automatlåda.

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik