ANALYS: Lexus RX - lika kraftfull som den ser ut

Lexus RX är en crossover suv som har funnits sedan 1997. Nu är vi inne på den fjärde generationen av den här framgångssagan och krafttagen verkar inte avta någon gång snart…

Lexus RX äntrade marknaden redan 1997 och har kommit att bli en riktig succé, framförallt i USA. Där har den varit den bäst säljande lyxsuven sedan den kom. Faktum är att den var relativt banbrytande inom sitt segment när den kom, då det inte var helt vanligt på den tiden med crossover lyxsuvar. RX har kommit att inspirera många av sina konkurrenter och efterföljare med sina banbrytande former.

Men, RX är inte bara känd för sin lyx och flärd utan också för sin pålitlighet och komfort. Den är en del av en utveckling i suv-segmentet av sjusitsiga crossovers. Lexus själva ser det som ett delsegment som bara kommer att fortsätta växa. De tror dessutom att de sjusitsiga modellerna kommer att utgöra hela 40% av deras egna försäljning tills slutet på det här årtiondet. Konkurrenterna Audi Q7, Volvo XC90 och BMW X5 verkar tro detsamma...

Motorerna du kan välja mellan för en RX kretsar kring tre stycken favoriter; en 2,0-liters I4 turbo-bensinmotorn, en 3,5 liters V6 bensin och till slut en 3,5-liters V6 hybridmotor. Lexus väljer själva att benämna hybridmotorn som “självladdande”. Detta eftersom det är två elmotorer som stöttar bensinmotorn och de drivs av ett nickelbatteri som alltså inte behöver pluggas in för att laddas.

“Strömhanteringen är exceptionellt smidig, algoritmerna jonglerar strömflödet för att maximera varenda mil i intervallet. Bilen växlar själv, väldigt diskret går att tillägga, mellan ICE, E-drive och regenerativ bromsning, och det fungerar hur bra som helst” - Carmagazine

Alla motorer sköter sig galant och väldigt ljudlöst vid låga hastigheter. Men, gissningsvis köper du inte en sådan här bil för att köra i låga hastigheter.

“När du gasar på lite i bilen komme motorn att göra sig känd och hörd. Det är inte det värsta ljudet du någonsin hört i en crossover, men ljudet av en bensinmotor känns lite felplacerat i en lyxig suv” - Autocar

Det verkar som att det inte finns speciellt mycket att klaga på när det kommer till RX:ans körning. Det skulle möjligtvis vara styrningen i så fall…

“Man får inte så mycket feedback av styrningen som man kanske skulle velat. Dessutom lutar RX:an mer än de flesta rivalerna genom kurvorna, men den böjer sig aldrig okontrollerat. Men, om du letar efter en suv som är snabb och flexibel så är BMW X5 eller Range Rover Sport bättre val för dig” - Whatcar

Lexus RX har en minst sagt vågad look. Framifrån är tuffheten påtaglig och de stora L-formade strålkastarna ger den en lite farlig approach. Det som skiljer RX något från sina rivaler är användandet av ganska kralliga former på sidorna av bilen. Den har växt något sedan sin föregångare och det lämnar såklart en del praktikaliteter för sina nya ägare.

“Det extra utrymmet innebär mer utrymme för huvud och ben. Även för personerna i baksätena har utrymmet ökat. Dock är de två små sätena som gör bilen till en sjusitsig modell väldigt små, bara barn får plats där” - Autoexpress

När det kommer till kvaliteten inuti bilen råder lite delade meningar. Vissa recensenter anser att materialen i bilen håller hög standard och känns lyxiga, medan andra menar att de inte alls håller samma standard som sina konkurrenter från andra länder…

“Interiören är välbyggd och det finns massor av högkvalitativa material runt instrumentbrädan. Looken inuti är old school och har en analog klocka till exempel, det kanske inte passar alla men håller en hög nivå” - Autoexpress

“Den typiska japanska interiördesignen har några svackor. Kabinen är välbyggd, ja, men detaljerna håller lägre standard än de mer eleganta tyska modellerna. Vissa av knapparna är överraskande plastiga och tråkiga” - Carmagazine

När det kommer till säkerhet är Lexus RX ett kanonval. Den placerade sig på en briljant femte plats i Driver Powers undersökning för nya bilar 2018. Åsikterna kretsar då kring RX:s säkerhet och pålitlighet som toppar i betygen.

“RX är packad med säkerhetsutrustning med adaptiv farthållare, 10 airbags, körfältsassistans, automatiska högbalkar, skyltigenkänning, tröttvakt och 360 graders parkeringskamerasystem” - Autocar

Lexus RX verkar helt klart vara väldigt populär, men den är dyr. I Sverige får du tag på en RX från cirka 611 000. Dock tycks man garanteras ett relativt smärtfritt ägarskap.

“Om du är ute efter en problemfri ägarskapsupplevelse kommer det inte slå fel med en RX. Lexus rankar alltid högt i våra undersökningar kring kundnöjdhet, pålitlighet och kundservice” - Whatcar

Som med alla andra modeller har den sida för- och nackdelar. Men, det tycks finnas föga anledning för recensenter och experter att inte rekommendera Lexus RX, till och med dem som är negativt inställda

“Du kommer att bestämma dig själv vad gäller den japanska stylingen inuti och utanpå bilen, men - utdaterad infotainment åt sidan - det finns lite som stoppar oss från att rekommendera Lexus RX som en rationell, logisk sjusitsigt suv-alternativ” - Carmagazine

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik