ANALYS: BMW X4

Andra generationens X4 är här och det är en minst sagt attraktiv lansering. Men, hur står den ut i SUV-segmentet? Ett segment som är känt för att bli ganska belamrat…

Första gången vi kom i kontakt med BMW X4 var 2014 då BMW första gången försökte skapa en unik produkt i ett segment som är otroligt konkurrenskraftigt. BMW:s försök att stå ut i det här segment var då att skapa en Coupé-inspirerad SUV som ervbjudern en enorm körglädje. Om du är för blyg för att sitta i en bil som drar till sig för mycket uppmärksamhet ska du nog undvika BMW X4.

BMW X3 är baserad på den mer konventionella modellen som är X3 och vad de erbjuder är inte faktiskt inte helt olika saker. Däremot är frågan om den ökade prislappen som sitter på X4:an är värt det? Eller om utseendet väger upp för de praktikaliteter som BMW har kompromissat med?

Motorurvalet för BMW X4 är brett så det heter duga:

“Provbilen är en rejält utrustad X4 xDrive 30i, alltså försedd med en bensinturbofyra på två liters volym, 252 hk och som mest 350 Nm vridmoment. Åttaväxlad automatlåda är standard, fyrhjulsdriften permanent och det finns ett antal körprogram att välja mellan. Det finns sex ytterligare varianter att välja, från instegsversionen X4 20d xDrive från 474 000 kronor till X4 40d och 40i xDrive, diesel- respektive bensintoppmodellerna som båda börjar på 666 500 kronor” - Vibilägare

Recensenterna har i stort sett varit överens om att X4:an erbjuder en stor körglädje. En av de motorerna som provkörts är M40d som enligt experterna är superb. Det finns bara en liten frustration:

“Den är inte felfri; turen man kör på 21-tums hjulen, med de anpassningsbara dämparna i Comfort, är stundtals väldigt ojämn och styrningen är onödigt tung i Sport och Sport+” - Carmagazine

I ett försök att förbättra körningen ännu mer i X4, såpass att den till och med toppar den redan förfinade X3, så har BMW styrt upp suspensionen och flyttat isär de bakre hjulen så att de sitter längre ifrån varandra. Detta tycks också ha gett tydliga resultat:

“Det har absolut gett resultat, den hanterar sig själv otroligt bra för en sådan stor bil. Den svänger skönt och lider av få skavanker. Absolut att en Porsche Macan har en mer kommunikativ styrning men X4 inger fortfarande en större uppmuntran” - Whatcar

Som tidigare nämnt är BMW denna gång ute efter att mixa egenskaperna hos en Coupé och en SUV. Det är den undre delen av bilen som bär tyngden och har de egenskaper man vanligtvis ser hos en SUV, medan det kupade taket som satts på skvallrar mer om en Coupé.

“Om man letar efter något mer konventionellt kommer man nog tycka att X3 faller en mer i smaken, men X4 erbjuder åtminstone något som står ut i ett annars belamrat segment. Undertill har X4 samma plattform som används till X3, där den enda märkbara skillnaden är en ett bredare bakre spår för att förbättra svängningen” - Autoexpress

När det kommer till andra skillnader mot X3:an finns självklart utrymmet, då BMW valt att kompromissa en del med utrymmet i utbyte mot ett snyggt och sluttande tak. Det var något som den första generationens X4 tydligen fick kritik för och vad det verkar som tagit åt sig av:

“Utrymmet för förare och passagerare är likvärdigt i X4 som i X3, så det finns gott om huvud- och axelutrymme. Bak i bilen är sätena satta ganska lågt, men det finns märkbart både mer ben- och huvudutrymme än i den förra X4:an, vilket gör denna bil mer passande som en familjebil” - Autocar

Interiören är inte bara praktisk utan även härlig att titta på:

“Inuti bilen är det en succé, de kombinerar attraktiv design med högkvalitativa material med ett strålande resultat. Det är ett ännu ett element som är taget från X3, men i detta fall är det goda nyheter; interiören är attraktiv men diskret, lätt att förstå och adderar till den sportiga känslan i bilen. Lädret är av hög kvalitet och majoriteten av plasten i bilen är mjuk och skön att ta på” - Autoexpress  

Summa summarum är BMW X4 inte bara ljuvlig att köra utan även att sitta i och titta på. Det var inte helt självklart då sådana här försök inte alltid slutar lyckligt. Vi pratar självklart om försöken att kombinera motsägelsefulla egenskaper för att skapa en sammansatt helhet. Men, denna gång verkar det ha löst sig så bra som det möjligtvis kunnat.

“BMW X4 M40d är ett prima exempel på att “ha kakan och äta den med”. Den är snabb men sparsam, praktisk men estetiskt tillfredsställande för ögat - och ibland innebär sådana utsvävningar åt olika håll att man får kompromissa med resultatet. Men det är inte fallet hos BMW X4” - Carmagazine

I Sverige kostar en BMW X4 runt en halv miljon kronor, vilket är en bit över vad det står på X3:ans prislapp och frågan är om du tycker att det känns värt det?

“Om du ska köpa en X4 kommer det att kosta dig flera tusen kronor mer än en likvärdig X3. Men, kanske ännu viktigare så är den dyrare än sin närmaste konkurrent Mercedes GLC Coupé. Däremot är driftkostnaderna hos en X4 mer imponerande, där alla X4-versioner presterar lika bra som den mest imponerande GLC Coupén” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik