ANALYS: Audi Q8 - lyxig men tråkig?

Q8 är Audis lyxiga flaggskepps-SUV som lanserades först förra året och har sedan dess förutspåtts bli en riktig succé - men, är den för tråkig för att bli nummer ett?

Vanligtvis brukar den där lilla siffran i olika bilmodellers namn skvallra om storleken på bilen. Alltså, ju större siffra desto större bil. Det går att applicera på de flesta tillverkarnas urval, ta Audi som exempel. Q2 är en mindre SUV, Q3 en familje-SUV, Q5 en stor SUV och Q7 en enorm SUV. Då kan man tro att det är lätt att ana vad det kommer vara för storlek på Q8:an. Men, icke. Den är faktiskt lite mindre än Q7:an, som den är baserad på och toppar den med en ganska mycket mer aggressiv look.

Audi Q8 är en lyxig SUV i Kupé-stil. Till dess största konkurrenter hör BMW C6, Mercedes GLE Coupé och Range Rover Velar. Den ämnar kombinera elegansen från en lyxig kupé med mångsidigheten och användbarheten hos en stor SUV. Normalt brukar försöken att göra stora SUV:ar mer eleganta resulterar i att man kompromissar med utrymmet i bilen. Men, å andra sidan verkar inte konsumenterna bry sig då modeller som Q8 säljer som smör. Frågan är bara om Q8 bara erbjuder samma gamla sak som alla tidigare lyx-SUV:ar gör?

Vid lanseringen av Q8 medföljde bara ett motoralternativ; en 3,0-liters V6 dieselmotor med beteckningen 50 TDI. Nu under början av 2019 tillkommer dock både fler diesel och bensinalternativ.

“Lyckligtvis är 50 TDI en bra motor, kommer igång starkt från låga varv och känns alltid som att det finns massa kraft kvar i reserv. Tryck ned foten hårt och Q8 kommer att accelerera från 0-100 km/h snabbare än sina V6 -diesel rivaler” - Whatcar

Dock tycks motorn låta lite mer i Q8 än den gör i andra Audi:s som den används i. Däremot är det inte det enda som används av fler än en Audi…

“Drivlinan är densamma som i den Audi A6 jag testkörde redan på försommaren. Då föll inte styrningen mig riktigt i smaken men jag tycker att den fungerar bättre i den här lite högre bilen. Möjligen har Audi också finjusterat den för att passa en lite mer aktiv körning, A6 är mer inriktad på komfort” - Alltombilar

Körglädjen tycks ändå vara stor i Audi Q8 dock är styrningen någon som kommenterats av de flesta recensenterna. Delvis i generella sammanhang men också när det talas om filkörningsassistenten, som tycks göra styrningen något ocharmig.

“Q8 är imponerande smidig i det dynamiska läget, men krånglet med styrningen förstör lite ens engagemang som förare, dock gör stabiliteten och balansen att den snabbt tjänar nya pluspoäng” - Autocar

Det nya designspråket som uttrycker sig i Audi Q8 är betydligt sportigare framtill än något som Audi tidigare visat upp. Den stora och väldigt snygga grillen fångar direkt din uppmärksamhet och glöms sent av. Q8 kläs sedan med ramlösa fönster, vilket även det ger bilen sin premium-präglade look.

“Exteriören är vågad och interiören pushar saker och ting ännu längre, med en design inspirerad av Audis A8 limousine. Instrumentbrädan är klädd i en kombination av lena, skarpa pianosvarta plastdetaljer och borstad metall, vilket känns väldigt modernt. Metallarbetet är fantastiskt, men med ett lätt tryck kan du lätt avslöja att en del av plastdetaljerna är av lite dålig kvalitet” - Autoexpress

Utrymmet i Audi Q8 är som sagt något mindre än i Q7 men det går ingen brist på den ändå. Benen får gott om utrymme, dock kanske de längsta passagerarna känner att taket närmar sig huvudet i baksätet.

“Utrymmet är absolut tillräckligt. Dessutom finns det 605-liters bagageutrymme när alla säten är på plats och 1 755 liter när den bakre raden fälls fram. Det är konkurrenskraftigt om man jämför med GLE Coupé och X6, men det är ungefär 170 liter mindre än vad du får i en Q7” - Carmagazine

Som nämnt tidigare är inte filkörningsassistenten något som drar ner det generella betygen för Audi Q8. Men, utöver den ser säkerhetspaketen ganska bra ut. Flera av de nyttiga förarstöden finns denna gång som standard och tilläggspaketet är billigare i Q8 än den var i A6.

I Sverige går Audi Q8 att få tag i från 733 000 kronor. Det handlar alltså om en saftig summa. Så, frågan är om den är värd det? Om det är en lyxig SUV du är ute efter verkar Q8 faktiskt vara svaret för dig. Det finns nämligen anledningar till att välja den framför den mer praktiska Q7.

“Huvudutrymmet kompromissas inte med, och designen i interiören kommer direkt från Audis senaste satsning. En attraktiv motor och bra väguppförande gör det här till en riktig segmentsledare” - Autoexpress

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik