Nissan Leaf e+ får tio extramil

Med en räckvidd på 385 km rullar Nissan Leaf e+ hela 40 procent längre än standardversionen.
Hästkrafterna har ökat från 150 till 217 – och med snabbladdare ska du ha fullt batteri på 40 minuter.


Nu har Nissan öppnat orderböckerna för beställningar av Leaf e+. Istället för standardversionens 40 kWh ligger plusversionens batteri på 62 kWh. Nissans "Intelligent Power-teknik" ger batteriet 25 procent högre energidensitet och 55 procent större lagringskapacitet. Nissan har lyckats få in 288 celler i sitt stora batteri, att jämföra med de 192 som sitter i 40 kWh-batteriet.

Resultatet är en räckvidd på 385 km enligt WLTP – vilket innebär att man får tio extramil. Det är 40 procent längre än standardversionen, ett rejält kliv framåt.  med LEAF 3.ZERO som har ett 40 kWh-batteri. Detta motsvarar en ytterligare räckvidd på 100 km vid jämförbara användningsförhållanden – en tydlig vidareutveckling av LEAF.

Fullt batteri på 40 minuter

Samtidigt har modellen fått en motor med högre effekt, 160 kW/217 hk mot standardversionen 150 hk. Det ska dels ge en snabbare acceleration med tryggare omkörningar, men även topphastigheten har ökats till 160 km/h. Förare som lockas att bli lite ivriga på gaspedalen kan glädja sig åt att det med snabbladdare bara ska ta 40 minuter att få ett fullt batteri. Snabbladdningssystemet har uppgraderats från 50 kW till 70 kW DC-laddning.  

Bilen får också ett 8-tums infotainmentsystem som ger tillgång till ännu fler uppkopplade tjänster. Leaf e+.kommer börja levereras under sommaren, och prislappen ska landa på från 482 500 kr. Bilen har beteckningen Limited Edition och av någon anledning tilldelas Europa bara 5 000 exemplar – så lycka till.

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik