MINI Cooper S E Countryman upp +248% under 2018

Trots den fallande svenska fordonsmarknaden står sig BMW Group, med sina varumärken BMW, MINI och BMW Motorrad, starka under 2018. De positiva försäljningssiffrorna beror till stor del på det starka utbudet av elektrifierade modeller såsom BMW i3 (+47%) och MINI Cooper S E Countryman (+248%).

BMW
Med nästan 20 000 sålda bilar 2018 behåller BMW marknadsandelen på en fallande marknad. Efterfrågan på laddbara BMW-modeller steg markant med en försäljningsökning på 19 procent och en ökning på hela 47 procent för modellen BMW i3 jämfört med 2017. 2019 är ett nytt spännande år med flertalet lanseringar. Redan denna vår kommer helt nya BMW 3-serien, BMW X7, BMW Z4 och BMW 8-serie Cabriolet till den svenska marknaden. Under 2019 lanserar BMW dessutom tre nya plug-in hybrider med nya BMW 3-serien, BMW X5 och BMW X3.

- Med alla våra nya produktlanseringar och vårt breda utbud av plug-in hybrider samt helelektriska modeller, kommer vi kunna erbjuda våra kunder en unik körglädje, säger Emmanuel Bret, Managing Director BMW Group Sverige.

MINI
Efterfrågan på den populära modellen MINI Countryman hade en mycket positiv utveckling och i utförandet som plug-in hybrid, MINI Cooper S E Countryman, steg försäljningen av den fyrhjulsdrivna kompakta SUV-modellen till 730 sålda enheter, vilken är en ökning med fantastiska 248 procent jämfört med 2017.

I en vikande totalmarknad 2018 ökade MINI försäljningen med över 6 procent, jämfört med 2017, och ett nytt försäljningsrekord på 3 251 sålda bilar sattes i Sverige.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik