Mercedes näst största premiummärket i Sverige

Mercedes-Benz blev under 2018 det näst största premiummärket på den svenska marknaden. Totalt är nu Mercedes det sjätte största märket och försäljningen under 2018 uppgick till drygt 19.000 bilar.

Mercedes-Benz har haft en kraftig ökning av marknadsandel på den svenska marknaden de senaste åren. När försäljningssiffrorna för 2018 summeras går det att konstatera att Mercedes nu gått förbi en annan tysk konkurrent och är det näst största premiummärket på den svenska marknaden. Sett till årets första fyra månader var man det största.

Ökad marknadsandel

Totalt registrerades det enligt BIL Sweden 19.133 personbilar från Mercedes-Benz under 2018. Det innebär en marknadsandel på 5,4 %, jämfört med 5,17 % för 2017. Mercedes-Benz är nu det sjätte största märket på den svenska marknaden.

–Vi har lyckats otroligt väl både när det gäller företagsförsäljning och privatleasing, säger Rikke Hamilton, försäljningsdirektör på den svenska marknaden. Mercedes varumärke är otroligt starkt i Sverige.

Under året har helt nya A-Klass lanserats, vilket slagit väl ut. Totalt såldes det 2.925 A-Klass i Sverige. Det är en ökning med nästan 30 % jämfört med året innan. Även SUV-försäljningen har gått mycket bra, där storsäljaren GLC ökade med 5,4% till 3.177 sålda bilar. Den viktiga E-Klass ökade sin marknadsandel och totalt såldes 5.302 bilar.

På 24 lokala marknader är Mercedes-Benz det största märket inom premiumsegmentet:

– Redan idag är vi störst inom premiumsegmentet på viktiga marknader som Göteborg och Malmö. Nu siktar vi på att bli störst på hela den svenska premiummarknaden, avslutar Rikke Hamilton.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik