Lexus ökar för femte året i rad i Europa

Lexus Europe sålde 76 188 bilar under 2018, vilket är bästa resultatet någonsin i regionen. Självladdande hybrider står för 95 procent av försäljningen i Väst- och Centraleuropa.

2018 blev det femte året i rad med ökad försäljning för Lexus Europe. De senaste fem åren har företagets försäljning ökat med hela 76 procent i Europa (inklusive de östra marknaderna*) och uppgick 2018 till 76 188 bilar (+2% jmf med 2017).

Företagets flaggskeppsmodeller LS och LC stod för starka försäljningsökningar under 2018. Nya generationen LS, som lanserades i december 2017, ökade med hela 552 % till 1 075 bilar. Samtidigt ökade försäljningen av coupén LC med 17 % till 689 exemplar.

Lexus mellanstora SUV, NX, blev återigen företagets bästsäljare i Europa med hela 29 508 sålda bilar (+6 % jmf med 2017). Den större suven, RX; placerade sig på andraplats med 18 847 sålda bilar och befäste sin framgångsrika position sedan den lanserades i sin senaste generation 2015. Ifjol kompletterades dessutom RX-familjen med förlängda och sjusitsiga RX L. Även den kompakta hatchbacken CT, som uppdaterades i slutet av 2017, fick ett starkt år försäljningsmässigt och ökade med tre procent till 9 131 bilar.

Antalet självladdande elhybrider sålda under 2018 (45 675) stod också för en rekordstor andel av försäljningen. I Väst- och Centraleuropa står de självladdande elhybriderna för 95 procent av den totala Lexus-försäljningen.

* Lexus Europe inkluderar länderna i Europeiska Unionen, Norge, Island och Schweiz, såväl som följande östra marknader: Ryssland, Ukraina, Kazakstan, Kaukasus, Turkiet och Israel.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik