Här är BMW:s nya flaggskepp

Uppgraderade drivlinor, mer teknik – och större grill. BMW:s flaggskepp 7-serien kommer nu i en ny tappning.
I mars landar bilen hos de svenska handlarna.

Ingen volymmodell, men en ack så viktig statussymbol. För BMW är det inget snack om att 7-serien är en identitetsviktig bil – en produkt som cementerar märket i premiumklassen. Under bilmässan i Shanghai (BMW skippar numera Detroitmässan) avtäcktes den nya versionen av bilen som tillverkaren menar ska stärka deras ledande position i lyxsegmentet.

Så vad har då hänt? Mest märkbart är nog att ”njur-grillen” vuxit till sig rejält – hela 40 procent för att vara exakt. Och för att få plats med dem har även fronten blivit 50 millimeter högre. Tillväxten ger bilens nos starka drag av nyligen presenterade bjässen X7. Så om någon undrar vilket segment som numera ”bestämmer” är det här ett bevis på att vi absolut befinner oss i suv-eran. Vidare har strålkastarna blivit smalare och nu kan man få ”laserljus” (tillval)

På insidan är det fortsatt generösa utrymmen, bilen mäter i standardversionen 5,12 meter och 5,26 meter i den förlängda versionen, och exklusiva materialval. BMW säger att man isolerat hjulhusen samt gjort sidorutorna tjockare för att ljudkomforten ska bli än bättre.

Största skillnaderna mot tidigare ligger i den uppgraderade instrumentpanelen samt skärmen i mittkonsolen.

De stora förändringar för 7-serien är dock mekanisk. Automatlådan och fyrhjulsdriften har förbättrats och därtill uppdateras även drivlinorna.

Ett tydligt exempel är att de fyrcylindriga motorerna i laddhybriderna 740e försvinner – och ersätts med sexor. Det innebär högre systemeffekt och nya beteckningar. 745e får 394 hästar i systemeffekt och ska ta sig upp till 58 km på el. Den fyrhjulsdrivna versionen 745Le xDrive kommer något kortare (54 km).

Men det är inte bara de laddbara drivlinorna som uppdateras. V8:an i 750i xDrive får ytterligare 80 hästkrafter – en effekthissning som gör att de som har bråttom kan accelerera 0-100 på fyra sekunder.  Utöver dessa motoralternativ kommer även en rak bensinsexa (740i) samt toppmodellen M760i med V12:a att finnas i beställningssortimentet.

Vad de olika kommer att kosta är inte fastställt i dagsläget.

BMW 745e (BMW 745Le):

  • Rak 6-cylindrig bensinmotor, synkroniserad elektrisk motor, åttastegad Steptronic-växellåda.
  • Bensinmotor - kapacitet: 2998 cc, effekt: 286 hk vid 5000–6500 varv, vridmoment: 450 Nm vid 1500–3500 varv.
  • Elektrisk motor – uppmätt effekt: 113 hk, vridmoment: 265 Nm.
  • Kombinerad effekt: 394 hk, kombinerat vridmoment: 600 Nm, Acceleration: 0–100 km/h på 5,2 sekunder (BMW 745Le: 5,3 sekunder).
  • Topphastighet: 250 km/h, elektrifierad topphastighet: 140 km/h.
  • Räckvidd på el: 54–58 km (BMW 745Le: 52–55 km).
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 2,2–2,1 l/100 km.
  • Kombinerat CO2-utsläpp*: 52-48 g/km (BMW 745Le: 53-50 g/km).
  • Miljöklass: EU6d-TEMP.

BMW 745Le xDrive:

  • Rak 6-cylindrig bensinmotor, synkroniserad elektrisk motor, åttastegad Steptronic-växellåda.
  • Bensinmotor - kapacitet: 2998 cc, effekt: 286 hk vid 5000–6500 varv, vridmoment: 450 Nm vid 1500–3500 varv.
  • Elektrisk motor – uppmätt effekt: 113 hk, vridmoment 265 Nm.
  • Kombinerad effekt: 394 hk, kombinerat vridmoment: 600 Nm, Acceleration: 0–100 km/h på 5,1 sekunder.
  • Topphastighet: 250 km/h, elektrifierad topphastighet: 140 km/h.
  • Räckvidd på el: 50–54 km (BMW 745Le: 52-55 km).
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 2,6–2,3 l/100 km.
  • Kombinerat CO2-utsläpp*: 59–52 g/km.
  • Miljöklass: EU6d-TEMP

    Utsläpp och förbrukning

    BMW M760Li xDrive:

    Blandad förbrukning: 12.5 – 12.4 l/100 km
    CO2 emissions combined: 285 – 282 g/km
    EU6d-TEMP.

    BMW 750i xDrive (BMW 750Li xDrive): Blandad förbrukning: 9.5 – 9.5 l/100 km [9.6 – 9.5 l/100 km
    Koldioxidtsläpp blandat: 217 – 217 g/km (218 – 218 g/km)
    EU6d-TEMP

    BMW 745e (BMW 745Le): 

    Blandad förbrukning: 2.2 – 2.1 l/100 km [BMW 745Le: 2.3 – 2.2 l/100 km
    Blandad förbrukning el: 15.4 – 15.0 kWh/100 km [BMW 745Le: 15.4 – 15.1 kWh/100 km
    Koldioxidtsläpp blandat: 52 – 48 g/km (BMW 745Le: 53 – 50 g/km)
    EU6d-TEMP

    BMW 745Le xDrive: 

    Blandad förbrukning: 2.6 – 2.3 l/100 km
    Blandad förbrukning el: 16.3 – 15.8 kWh/100 km
    Koldioxidtsläpp blandat 59 – 52 g/km
    EU6d-TEMP.

    BMW 750d xDrive (BMW 750Ld xDrive): 

    Blandad förbrukning: 6.0 – 5.8 l/100 km (6.1 – 5.9 l/100 km)
    CO2 emissions combined: 157 – 152 g/km (160 – 155 g/km)
    EU6d-TEMP.

    BMW 740d xDrive (BMW 740Ld xDrive): 

    Blandad förbrukning: 6.0 – 5.6 l/100 km (6.0 – 5.7 l/100 km)
    Koldioxidtsläpp blandat: 158 – 148 g/km (158 – 149 g/km)
    EU6d-TEMP.

    BMW 730d (BMW 730Ld): 

    Blandad förbrukning: 5.5 – 5.3 l/100 km (5.5 – 5.3 l/100 km)
    Koldioxidtsläpp blandat: 144 – 138 g/km (145 – 139 g/km)
    EU6d-TEMP.

    BMW 730d xDrive (BMW 730Ld xDrive):

    Blandad förbrukning: 5.7 – 5.5 l/100 km (5.8 – 5.6 l/100 km)
    Koldioxidtsläpp blandat: 150 – 143 g/km (153 – 147 g/km)
    EU6d-TEMP.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik