Första bilden: Se svenska svaret till Tesla Model 3

Det svenska svaret på Teslas ”folkelbil”. Nu släpper Polestar en första bild på sin kommande modell, ”2”.

”Beroendet av förbränningsmotorer är på väg att ta slut”, det skriver Polestar i ett meddelande samtidigt som de nu släpper en första bild på sin kommande modell ”2”.

Märket, en avknoppning från Volvo, har sin första modell på väg ut i produktion – och har alltså redan nr två på gång. Men till skillnad från premiärmodellen som kombinerade en bensinmotor med batteridrift, är det nu en helelektrisk bil det rör sig om. En bil som Polestarchefen Jonathan Goodman har sagt är en direkt Teslarival.

Lanseringen är satt till bilsalongen i Genève i mars, men för att piska upp lite intresse kommer man släppa ut information i smådoser fram tills dess. Den första teasern kommer i form av en bild.

Som sådan säger bilden inte allt för mycket. Den visar bakdelen sett ovanifrån och avslöjar att det är en sedan med sluttande ”fastback-taklinje”, och vad som förefaller vara ett stort glastak. Vidare har den en liten baklucka, men en stor fullbreddsljusramp för bakljuset – en nyhet för märket som plockar det mesta från Volvos komponenthyllor.

Bilen verkar även vara något mjukare i sina former än vad Polestar 1 är.

PREMIÄR: DESIGNA DIN EGEN TESLA MODEL 3

Men mycket mer än så avslöjar företaget inte än. De ger indikationer på att bilen ska ha ett system som underlättar interaktionen – något som inte förefaller vara röststyrning. Vidare skriver de att man har identifierat aspekterna i bilköpet som gör det svårt, och utvecklat ett tillvägagångssätt som ska göra det roligt igen.

”I år kommer vi ta bort det som inte har någon plats i dagens och framtidens bilar.”

Hur det hela ska tolkas är en öppen fråga, men sedan tidigare har märket sagt att man kommer välja att placera showrooms, så kallade ”Polestar Spaces” i gallerior och stadskärnor istället för att ha traditionella bilhallar.

Polestar ger dock tre hintar om vad som komma skall. Fas 1, som avslöjas den 8 januari, har en batterisymbol – så en lågoddsare är att man kommer att avslöja mer om batteridrivlinan då. Sedan tidigare vet vi att Polestar 2 kommer byggas på Volvos CMA-plattform, samma grundarkitektur som XC40 baseras på. Den plattformen är fullt förberedd för elektrifiering och ska ha batteriutrymme för en räckvidd på upp till 50 mil.

Fas 2, som ska avslöjas 23 januari, har symbolen av en klassisk pek-hand och fas 3, datumsatt till 4 februari, har en karta är inte lika tydliga. Men troligtvis handlar det om det nya navigationssystemet samt hur det nya sättet att interagera med bilen ska ske.
En sak vi dock vet är att Volvo/Polestar ingått samarbete med Google och modellen mycket väl kan bli den första som får ett Android-baserat infotainmentsystem.

Mer info kommer alltså inom kort ­– men produktionsbilen lär dröja minst ett år.

Topplista 2018: Populäraste tjänstebilarna 2018

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik