ANALYS: Volvo XC40 - den säkraste SUVen just nu?

Volvo XC40 har visat sig bli en enormt populär mindre SUV där minimalismen gifter sig fint med nya teknologiska egenskaper, men är det allt?

Vi introducerades för Volvo XC40 för första gången 2017 när den presenterades av Volvo i september. Sedan dess har populariteten inte sett någon hejd. Volvo XC40 utseddes av Whatcar 2018 till årets bil och blev sedan samma år utsedd till European car of the year på bilsalongen i Geneve. Alltså, XC40 har under 2018 gjort enorm succé.

I sitt segment har Volvo också visat sig vara konkurrenskraftig, speciellt när det kommer till pris och säkerhet som är något som Volvo också specialiserar sig på. Volvo hävdar till och med att XC40 är den säkraste bilen i sitt segment hittills. Men, trots att XC40 skördat många framgångar är det ett tufft segment att befinna sig i. Den konkurrerar nämligen med inga mindre än Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-Pace och Range Rover Evoque.

SUV-segmentet har de senaste åren rusat fram i utvecklingen, vilket betyder att det blir att tuffare att slå sig fram. Volvo tycks ju hittills lyckats med just det när det kommer till moment som infotainmentsystem, pris och säkerhet. Men, hur rolig är den att köra egentligen?

Motorutbudet för XC40 är en mix av bensin- och turbodieselmotorer. Det hela börjar med en T3 3-cylindrig bensinmotor som har en maximal effekt på 154hk. Den finns bara tillgänglig med framhjulsdrift och en manuell växellåda. Efter det hittar vi också en T4 och T5-motor, T4 har en effekt på 188hk och T5 247hk, båda motorerna är sedan bara tillgängliga med fyrhjulsdrift och automatlåda. Dieselmotorerna erbjuder i sin tur lite mer valmöjligheter där du hos D3:an (148hk) åtminstone kan välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift och växel- eller automatlåda. Hos D4:an (188hk) finner du dock återigen bara fyrhjulsdrift och automatlåda.

“Växellådan fungerar smidigt i vardagslag men skulle kunna vara mer på hugget när man kör i det sportigare körläget Dynamic. Speciellt i kombination med bensinmotorn önskas lite snabbare växlingar då körningen går åt det mer inspirerade hållet. T5-motorn är ganska högröstad under acceleration och gasar man på så vill det till att man har rejält med pengar på bensinkortet” - Vibilägare

Körningen är generellt uppskattad av alla recensenter men till skillnad från Vibilägare anser Alltombilar att växellådan komplementerar de olika motorerna väl.

“Inte lika silkeslen, mjuk och följsam styrning som på XC60 men det hade varit att begära lite för mycket. XC40 klarar ändå den svåra balansen med en högbyggd bil med stora hjul och ändå bra köregenskaper. Stort beröm för hur den beprövade chassitekniken förfinats. Med R-Design-chassi blir allt lite bättre. Den åttastegade växellådan är distinkt och tar hand om kraften från både dieseln och bensinaren på ett bra sätt” - Alltombilar

Det mest talande för Volvo XC40 är dock den minimalistiska, stilrena och välplanerade interiören. Den utmärks till störst del av den 9-tums stora pekskärmen som fyller instrumentbrädan. Den har möjliggjort för Volvos designers att minimera antalet knappar i bilen i en omfattande mängd, vilket har bidragit mycket till den minimalistiska looken. Men, är det praktiskt?

“Stundtals känns den för smart för sitt egna bästa. Däremot kräver pekskärmen mer fokus på bekostnad av fysiska knappar som man bara kan känna dig till, med pekskärmen måste du ta bort blicken från vägen för något så enkelt som att höja temperaturen i bilen” - Carmagazine

“Frånvaron av knapparna är inte bara goda nyheter. Trots att tanken av en pekskärm likt den du har på din iPad är trevlig betyder den i verkligheten att enkla uppgifter som att byta radiostation helt plötsligt blir en utmaning” - Whatcar

Faktum är att förutom de delade åsikterna kring pekskärmen riktas också en del kritik mot bristen på plats i baksätet. En vuxen människa sitter relativt trångt baktill och trots att många familjebilar är utformade mer efter att barn ska få plats i baksätet är det en brist hos XC40 såklart. Utöver detta är kritiken relativt obefintlig när det kommer till XC40:s design och praktiska egenskaper.

“Den är mycket coolare, skönare, mer utåtriktad och vacker; kanske den största avstickaren från Volvos norm sedan 480 Coupé - och framförallt sedan C30” - Autocar

Volvo är som nämnt tidigare inget mindre än specialister på säkerhet och det visar sig även starkt i XC40. Här har det inte snålats, faktum är att de plockat med sig den bästa säkerheten från 90- och 60-serien till XC40 vilket inte alls är en sjävklarhet egentligen.

“Hög säkerhetsnivå kostar och Volvo har medvetet sänkt marginalerna för att leverera en hög säkerhet. Autobroms även när bilen backar är en finess där XC40 fått vara först av alla Volvo-bilar. Den smartare varningen vid en incident fick också XC40 vara först även om den justeringen nu gjorts på alla bilar i modellår 2018” - Alltombilar

I Sverige går Volvo XC40 att få tag i från 398 900 kr och för ovanlighetens skull behöver det faktiskt inte bli mycket dyrare än så. Många experter går i god för att Volvo XC40:s standard är så pass hög att den billigaste versionen duger alldeles utmärkt.

 

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik