ANALYS: Volkswagen T-Roc - en förklädd mjukis?

T-Roc är Volkswagens minsta SUV och ett tydligt försök att nå en ny och yngre målgrupp. Men, har man kompromissat med funktionalitet för skönhet?

Volkswagen T-roc är en kompakt crossover SUV som visades upp för första gången som koncept på bilsalongen i Genève 2014. Då sas det att T-Roc aldrig skulle gå vidare till produktion utan att den istället skulle användas för att testa andra SUV-koncept för Volkswagen. Men, mycket riktigt så blev det en riktig bil till slut och den bilen debuterade i augusti 2017 i Italien.

Som bekant är SUV-segmentet med alla sina subgenrer inräknat mycket tufft. Konkurrensen är hård och många tillverkare tycks veta exakt vad de håller på med. Bland T-Rocs konkurrenter hittar du modeller som Nissan Juke, Volvo XC40, Audi Q2, Seat Ateca och Toyota C-HR. T-Roc är konkurrenskraftig i det här segmentet och checkar de flesta boxar hos de unga bilköparna som gillar SUV-looken utan att behöva kraften som en vanlig SUV erbjuder. T-Roc är lite av Tiguans lillebror och det har, tro det eller ej, varit en mycket efterlängtad ankomst på marknaden.

T-Roc erbjuder många motoralternativ men det är de två svagare bensinmotorerna som påtalas vara mest prisvärda av experterna. Detta beror till stor del på turbon som kommer med 1.0-liters bensinmotorn med 115 hk. Efter den kommer en 1,5-liters bensinmaskin med 150 hk som även den är både passande och effektfull i T-Roc:en

“Turbon är överraskande effektfull. Den sköter sig fint längst vägarna och när du räknar med det attraktiva priset anser vi att det är ett passande förstahandsval. Om du vill ha lite mer fart och fläkt kan du välja 1,5-litaren. Den kapar tiden för 0-100 km/h med hela två sekunder. Dessutom förenklar den körningen och du kan själv välja om du vill ha automat eller manuell växellåda” - Whatcar

Det finns en ännu kraftigare bensinmaskin med 190 hk, men den och dieseln innebär en kraftig prishöjning och de flesta experter menar att de faktiskt inte behövs i en T-Roc.

“TSI-motorn är en riktig pärla; 115 hk låter inte som en stor mängd i en crossover men här är det precis rätt. Det är en perfekt passande motor för de som kommer att använda bilen för att puttra runt i storstaden eller i förortslandskapen” - Carmagazine

Alla experter är överens om att Volkswagen T-Roc är otroligt lättkörd och trots att krafterna inte alltid är imponerande är responsen snabb och styrningen skarp. Det gör det till en ännu mer attraktiv spelare på marknaden. I ett flertal tester har den vunnit över sina konkurrenter, till stor del på grund av symbiosen av dugliga köregenskaper och ett rimligt pris.

“Förfiningen är imponerande, speciellt på motorvägen. Det uppstår lite vindljud när luften trycks förbi de stora backspeglarna och slår mot fönstren, men det märks bara för att allting annat är så tyst” - Autoexpress

Volkswagen T-Roc tillhör som sagt den nya vågen av lättare och sportigare SUVar som ska tilltala den yngre stadsbon, vilket den i sin design verkligen lyckas med. Den är dock inte lika praktiskt utformad som en klassisk SUV och lite mindre än sina konkurrenter i samma klass också. Den är cirka 25 cm kortare än Tiguan och 13 cm kortare än Seat Ateca.

“Visst ser T-Roc läcker ut och den liknar till och med snyggingen Arteon med sin breda och relativt låga framtoning. Men den sluttande motorhuven gör att det känns som att jag sitter i en nedförsbacke och kör, lite stressande. Och baksätet kunde ha gjorts smartare. De skålade ryggstöden stjäl utrymme och korta sitsar och låga sittpositionen gör att benen får en konstig vinkel” - Alltombilar

När det kommer till tekniken i bilen håller den måttet men Volkswagen har uteslutit det mesta från basversionen för att kunna trycka ned priset. Som standard ingår en 8-tums touchskärm med Compact Media Infotainment System. Det som prisats hos T-Roc är Active Info Display i kombination med Discover Navigation Infotainment System, men det tillägget kostar dig av väldigt avsevärd summa extra. Men, det kanske det är värt?

“Volkswagens andra generations Active Info Display-instrument ger bilen en väldigt teknisk aura och de olika lägena är lätta att skifta mellan. Det är helt klart värt pengarna” - Autocar

Filkörningsassistent och fotgängarigenkänning ingår som standard i Volkswagen T-Rocs säkerhetsutrustning. Dessvärre kräver filkörningsassistenten en del av sin omgivning för att den ska fungera ordentligt.

“När jag testade filkörningsassistenten i Danmark påverkade den styrningen bara en aning men den kräver vita linjer både till höger och vänster. På den nyasfalterade landsvägen fungerade det inte alls” - Alltombilar

I Sverige ligger ingångspriset för en Volkswagen T-Roc på 264 900 kronor men kan som nämnt öka ganska snabbt i pris beroende på vilken motor du väljer och vilken nivå av tech du vill ha i bilen. Dock räcker den mer ekonomiska versionen gott och väl för en vanlig stadsbo.

“Håll dig till den billigare versionen och motorerna så är T-Roc ett prima köp. Den sköna körningen och praktiska utrymmet kommer att tilltala familjer, medan den höga förarpositionen är precis det som en SUV-köpare vill ha, och något som många tillverkare av mindre SUVar misslyckas med att leverera” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik