ANALYS: Audi Q3 har växt på alla håll och kanter

Andra generationens Audi Q3 är här och trots att segmentet förändrats något otroligt sedan första generationen kom 2011 tycks Q3:an överträffa mångas förväntningar!

Den första generationens Audi Q3 äntrade marknaden för första gången 2011. Bilen inspirerades då av konceptet Audi Cross Coupé Quattro som Audi visade upp fyra år tidigare. Q3 blev inte direkt hyllad vid sin lansering 2011, istället kritiserades den mycket för det trånga baksätet, lilla bagageutrymmet och den tråkiga designen.

Nya Audi Q3 har tydligt försökt ändra på allt det som tidigare kritiserats av recensenterna. Nu har bilen växt på alla håll och kanter. Bagageutrymmet är mer än 100 liter större och baksätet är rymligare. Även designen är uppdaterad om än i mindre omfattning än utrymmet.

Audi har varit en stadig spelare sedan länge inom sitt segment och faktum är att Q3 har sålts i över 1,1 miljoner exemplar sedan lanseringen 2011. Till Q3:s konkurrenter bland familje-suvar hör BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque och Volvo XC40. Den nya generationen tycks inte göra någon besviken men frågan är om den lyckas göra någon exalterad?

När det kommer till Q3:ans köregenskaper är recensionerna för det mesta positiva men milda. Något som dock har kritiserats är en del motorljud och viss tröghet i växellådan.

“1,5 liters bensinmotorn är perfekt i VW Golfen men i Q3 ser det lite annorlunda ut. När det kommer till kraft är den väldigt passande för bilens proportioner och gör 0-100 km/h på 9,2 sekunder. Däremot låter den mycket även från låga hastigheter. Ännu mer besviken blir man när den kombineras med den 7-växlade Tiptronic växellådan som kämpar för att ge rätt respons och inte vilja växla vidare” - Autocar

Något som sedan kommenteras av alla recensenter är Audis invecklade system för modellversioner.

“Systemet för modellversionerna är väldigt förvirrande. Det finns fem val av motorer som rör sig över de tre trimnivåerna, med antingen en sexväxlad manuell eller en sjuväxlad S tronic växellåda och antingen fram- eller fyrhjulsdrift tillgängligt. Men illa nog är de beskrivna med Audis värdelösa system, så vi har själva suttit oss ner och dechiffrerat det” - Carmagazine

Här kan ni se en snabb sammanfattning av dem:

  • 35 TFSI: 1,5 liters-, 4-cylindrig-, turbo-, bensinmotor med 150 hk, framhjulsdrift och manuell eller S tronic växellåda
  • 40 TFSI: 2,0 liters-, 4-cylindrig-, turbo-, bensinmotor med 190 hk, fyrhjulsdrift och S tronic växellåda
  • 45 TFSI: 2,0 liters-, 4-cylindrig-, turbo-, bensinmotor med 230 hk, fyrhjulsdrift och S tronic växellåda
  • 35 TDI: 2,0 liters turbodiesel med 150 hk, framhjulsdrift, manuell eller S tronic växellåda
  • 40 TDI: 2,0 liters turbodiesel med 190 hk, fyrhjulsdrift och S tronic växellåda

Den mest märkbara förändringen när det kommer till Audi Q3:s design är föga förvånat storleken. Det är som nämnt det som kritiserats mest hos tidigare versioner av bilen. Den här gången har det inte snålats på utrymme!  

“Audi har verkligen lyckats med en fullträff när det kommer till utrymmet. De var ju förstås tvungna efter kritiken mot tidigare versioner, men ändå. Baksätet är dramatiskt förbättrat, även för långa passagerare, och bagageutrymmet är mer flexibelt tack vare att baksätet är fällbart och skjutbart” - Autocar

Bagageutrymmet kan varieras mellan 530 till 675 liter vilket betyder att Audi Q3 slår både BMW X1 och Mercedes GLA. Den lyckas även med ett visst övertag på Range Rover Evoque:

“Audi Q3 är endast tillgänglig med fem dörrar och fem säten och tack vare sin mer upprätta kropp blir den ett mer praktiskt val än Range Rover Evoque. Den höga förarpositionen ger dig en god sikt över vägen och sportsätena är bekväma, men den busslika vinkeln på ratten känns lite konstig” - Autoexpress

Audi Q3 erbjuder alltså en väldigt god sikt framåt men tycks inte kunna leverera samma sak när det gäller sikten bakåt:

“Sikten bakåt är inte alls lika bra som sikten framåt eftersom de tjocka bakre pelarna skymmer sikten över axeln. Dock kommer de bakre parkeringssensorerna som standard för att hjälpa till med detta problem” - Whatcar

Säkerhetsutrustningen hos Audi är hur bra som helst. Det som är synd är att knappt något av det kommer som standard i bilen utan kostar skjortan att lägga till:

“Det kostar 7 900 kronor att få adaptiv farthållare, helljusassistent och parkeringssensorer. Eller så köper du det större assistanspaketet för 29 900 kronor. Vill du ha hjälp att hålla bilen i rätt körfält kostar det 10 700 kronor och skyltläsning kostar 3 000 kronor. Autobroms är standard och vid vårt test klarade Q3 att stanna före ballongbilen i 60 km/tim. Audi behöver ha fler assistanssystem som standard för att få högre betyg” - Alltombilar

I Sverige kostar den billigaste versionen av Audi Q3 från 360 200 kronor. Men som nämnt ovan kommer det knappast att landa på den prislappen om du månar om säkerheten i bilen. Däremot är den helt klart det praktiska valet, men håller motorn måttet jämfört med rivalerna?

“Q3:an är ett övertygande förslag. Den är otroligt praktisk, har en high-tech interiör och är helt okej att köra. Men, med en tippat bästsäljande motor som känns lite klumpig, en dieselmotor som lamslås av en svag växellåda och en körupplevelse som inte riktigt kan matcha Volvo XC40 är inte Q3:an först i kö till att bli ledande i segmentet. Ännu.” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik