Nu släpper Volvo nya hybrider

Alla bilar elektrifierade sa Volvo redan för två år sedan.
Nu får vi en fingervisning av vad det kommer innebära – mildhybrider.
Detta ska göra bilarna 15 procent snålare under verkliga förhållanden.

Volvo fick stora rubriker när vd:n Håkan Samuelsson sommaren 2017 sa att alla deras bilar skulle vara elektrifierade 2020. Ett historiskt besked kallades det och tillverkaren hyllades världen över för att de låg så långt fram i teknikutvecklingen.
Men det som egentligen inte framgick var exakt vad ”elektrifierade” innebar. Många tolkade det som enbart rena elbilar – andra som att alla bilar skulle vara minst laddhybrider.

Verkligheten är dock inte lika ”grön”. Nu avslöjar Volvo att man tar ”ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål” detta genom att introducera mildhybridteknik med bromskraftsåtervinning.
För de som är insatta i branschen är det föga förvånande – att Volvo enbart skulle ha laddhybrider och elbilar 2020 var ren utopi. Men man kan fråga sig hur de som tolkade ”alla bilar elektrifierade” så känner.

Det nya drivlinorna kommer få benämningen ”B” och tyvärr går Volvo inte in i detalj på vad systemet innehåller. Man nöjer sig med att säga att det är brake-by-wire-energiåtervinning som sänker utsläppen med upp till 15 procent, detta ”vid körning under verkliga förhållanden”.
Vidare skriver Volvo att man förväntar sig att ”B-märkta drivlinor blir den nya standarden” (inte så konstigt när de säger att alla nya bilar minst ska vara detta) samt att 25 procent av den totala produktionen kommer utgöras av laddhybrider.

Just laddhybriderna har även de uppgraderats och toppversionen T8 Twin Engine har nu upp till 420 hästkrafter, ett nytt batteri samt även nya brake-by-wire-baserad batteriladdning. Totalt sett innebär det att räckvidden ökat med 15 procent. T8:an går att få på alla bilar i 90- och 60-serien.
Även den mindre effektstarkt T6 Twin Engine-versionen har uppgraderats (har dock ännu inte gått att beställa) på samma sätt och går att få på S/V60.

När det gäller de rena B märkta bilarna kommer XC90 gå att få i versionerna B5 och B6. Den förstnämnda är mildhybridtekniken kombinerad med antingen en bensin- eller dieseldieselmotor och den senare endast som med bensinmotor.
XC60 är alternativen B4, B5 och B6. Där är B4 en dieselmildhybrid – i övrigt som på XC90.
Utöver dessa milldhybrider kommer även de mindre bilarna få en ny laddhybriddrivlina. Denna kommer erbjudas som T4/T5 Twin engine.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik