ANALYS: Volvo V60

Volvo V60 sägs vara den ultimata ersättaren för ikonen V70. Den är mindre än V90 men komforten har helt klart satts i fokus.

Första generationens Volvo V60 såg vi redan 2011 och denna gången handlar det om en uppdaterad version av den andra generationen. Volvo V60 har visat sig vara väldigt uppskattad redan sedan lanseringen 2011 och det handlar alltså om en folkkombi som stulit våra hjärtan. Trots att den blivit uppskattad världen över är den såklart mest favorittippad hos svenskarna.

V60 cementerar Volvos plats bland premiumtillverkarna. Dessutom sägs den vara den rättmätiga efterträdaren till ikoniska V70:s tron. Men, för att lyckas med den här cementeringen har Volvo V60 behövt gå upp i ringen mot några av de största, nämligen BMW 3-serien, Mercedes C-klassen och Audi A4. Som du kanske ser är detta inte något enkelt segment att ta plats i och här måste man mäta sig i både praktikaliteter såväl som prestanda och design. Frågan är då bara hur bra V60 lyckas…

Just nu finns V60 tillgänglig med tre olika motoralternativ; två diesel och en bensin. D3:an sitter på 150 hästar medan D4:an har 190, bensinen (T5) i sin tur har hela 250 hästkrafter. Det här registret av motorer kommer dock att utökas av en hybridmotor lite längre fram.

“D4:an påstås klara 0-100 km/h på 7,9 sekunder, vilket är konkurrenskraftigt och låter mycket, men sanningen är att även i full kapacitet känns den inte lika skarp som Mercedes-Benz C220d Estate eller Audi A4 Avant 2.0 TDI 190. Men om du inte är ute efter att vinna ett drag race kommer du tycka att hastigheten är tillräcklig” - Whatcar

Trots att V60 medvetet denna gång satsat mer på komfort än sportighet betyder inte det att sportigheten är borttrollad såklart. Det försäkrar man sig om genom att använda sig av SPA-plattformen.

“SPA-plattformen fortsätter att leverera och även om V60 inte erbjuds med luftfjädring bak så får du en bra balans mellan komfort och sportighet. V60 kränger väldigt lite i kurvorna och är säker och trygg att köra” - Alltombilar

Men, som sagt är det komforten som stått i centrum och det märks tydligt på körningen. Till exempel har körhöjden ökat med 60 mm, vilket enligt recensenterna gett resultat.

“Vad den extra körhöjden och mjukare suspensionen gör är att pusha V60 ännu närmare komforten på spektrat, vilket i sin tur gör den ännu bättre på det den redan är så bra på och erbjuder ett genuint annorlunda alternativ till sina tyska rivaler” - Carmagazine

Volvo har sedan tidigare gjort sig kända för att ha snygga interiörer och V60 är inget undantag. Det är även här tydligt att den bygger på SPA-plattformen då interiören påminner starkt om både XC60 och XC90. Det mest slående är den digitala instrumentbrädan som domineras av en 9-tums skärm som är placerad mitt på instrumentbrädan.

“Framför förarsätet sitter den digitala instrumentbrädan, med vertikala luftintag på varsin sida av den centrala skärmen. Den är himla bra byggd men kan inte riktigt leva upp till Audi A4:s standard, dock kan vi inte tänka oss att någon kommer att bli besviken” - Autoexpress

När det kommer till exteriören ser man också tydlig inspiration från tidigare Volvo-modeller. Framförallt från V90. Den som tillsatts är möjligtvis lite dynamik...

“Stötfångaren framtill på V60 är skarpare stylad än den på den mjukare, mer lyxiga V90. Men. utöver det är de otroligt lika” - Autocar

Storleken på Volvo V60 är mer än tillräcklig. Det enda du kanske behöver tänka på om du är väldigt lång är att skippa glastaket som finns som tillval, då den tar bort lite av utrymmet över huvudet. Men, förutom det är utrymmet i bilen otroligt.

“Benutrymmet är mycket bättre än hos rivalerna som till exempel Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Estate och BMW 3.serien Touring. Den enda andra modellen för den här prislappen med mer utrymme är Skoda Superb” - Whatcar

Det är såklart ingen nyhet vi detta laget att säkerhet är där Volvo lyser som starkast och V60 är återigen inget undantag. Fem stjärnor hos NCAP som vanligt. Denna gång har en ny funktion dessutom lagts till i City Safety.

“En Volvo kan nu upptäcka om du får möte i samma körfält och reagerar snabbt med en effektiv inbromsning som kommer att minska krockvåldet på våra vägar betydligt. Volvo kan i den här olyckssituationen så klart inte garantera att det inte blir en krasch men bara att effektivt minska farten kommer att spela en stor roll och rädda liv” - Alltombilar

Om du är sugen på en Volvo V60 kan du i Sverige få tag på en för en minimisumma på 317 000 kronor. Men skulle du då till exempel vara sugen på all den extrautrustning som finns kan priset öka med hela 250 000 kronor.

“Med alla saker i åtanke faller V60 kort när det kommer till att förändra segmentet och tyvärr också för att bli klassens vinnare. Men, den kommer väldigt nära och det är inte en dålig bedrift” - Autocar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik