ANALYS: Mercedes A-Klass - säkrast i sitt segment

Med ett något vacklande resultat genom åren har Mercedes nu tagit sig fram till den fjärde generationen av A-klassen. Men, på vilken plats hamnar nykomlingen?

Den första generationens Mercedes-Benz A-Klass introducerades redan 1997. Sedan dess har Mercedes pumpat ut så många som fyra generationer. Det kanske låter sådär i mångas ögon då man kan ifrågasätta hur många nylanseringar en bil egentligen behöver? Hur bra är bilen om den behöver göras om så många gånger? Sanningen är att de olika generationerna fått vitt skilda betyg genom åren, men att det denna gång ser ut att ordna upp sig ganska ordentligt…

Den här fjärde generationens A-Klass är den första som kommer att erbjudas som både halvkombi och sedan. Faktum är att den nya generationens A-Klass verkar vara den första av de fyra som toppar alla listor. Bilen som tidigare kallats “Baby Benz” har nu vuxit lite och erbjuder 68 cm extra längd jämfört med sina föregångare. Dessutom är den byggd på en ny plattform, har nya fräscha motorer och nya tekniska fördelar.

Så, vilka är dessa nya fräscha motorer då? Jo, sedan starten har det funnits tre starka alternativ; A180d diesel, A200 bensin och A250 bensin. Dieselmotorn har fått sig en bra uppdatering sedan den förra versionen som både var relativt trög och osmidig.

“Lylckligtvis har A180d fått sig en förbättring sedan den förra versionen. Det finns fortfarande ett märkbart diesel-oväsen, men bara när hastighetspilen rör sig mot det röda området. Resten av tiden är det tyst och smidigt nog för en njutbar motorvägstur” - Carmagazine

Dieselmotorn håller måttet i övrigt jämfört med konkurrenterna. A200 bensinen låter dock en hel del enligt recensenterna, speciellt när den får arbeta hårt. Däremot tycks A250 bensinen imponera istället och omtalas som både sofistikerad och kraftfull.

“A250 framstår som mycket mer kultiverad och kombinerar smidighet vid låga hastigheter med en sportig känsla när du trycker till den” - Whatcar

Det går sedan att välja mellan en sjustegad automatlåda eller en sexstegad manuell låda. Motorn och våxellådan arbetar i sin tur bra tillsammans.

“Motorn och växellådan arbetar väldigt fint och responsen följer väl med i de olika körprogrammen. A-klassbilarna med större motorer får en multilänkbakaxel medan de mindre, som testbilen, har "twisted beam". Chassit svarar bra och bilen kränger väldigt lite. Det är också minimalt med vibrationer och en mycket låg ljudnivå från motor och vägbana” - Alltombilar

Som nämnt tidigare har den nya A-Klassen alltså växt en del, vilket såklart är praktiskt men dessvärre till ganska mångas besvikelse. A-Klassen har nämligen blivit en av de största halvkombis av sitt slag och frågan är om den ens får kallas Baby Benz längre…

“En mer konventionell design betyder bättre proportioner, och potentiellt ett mycket mer visuellt tilltalande utseende. Om A-Klassens mognad som produkt skulle mätas i hur mycket mindre tafatt den blivit, generation för generation, så skulle få personer motsätta sig att det nu är en fullt mogen produkt - och så attraktiv som en halvkombi kan bli” - Autocar

Men, nu ska vi äntligen prata om tekniken i bilen. Det är nämligen A-Klassens infotainment-system som gör att de hamnar hästlängder framför konkurrenterna. Det kommer dock till en kostnad. Som standard ingår bara en media-skärm men om du vill uppgradera till det omtalade systemet får du en 10,25-tums skärm istället.

“Vår testbil kom med premium paketet för 1395 euro, där mediaskärmen är utbytt mot en större 10,25-tums display. Och vilket system det är! Kvaliteten på grafiken är fantastisk, och det är även lättsamheten som den responderar på dina inputs med” - Autoexpress

Systemet är sedan i sig välutvecklat och erbjuder dig en hel del tekniska fördelar. Skulle du sedan mot förmodan inte tycka att det räcker kan du bara koppla in din egna smartphone via Bluetooth eller bara genom att spegla den. Däremot finns det inget usb-uttag, vilket vissa tycker är ett misstag av Mercedes.

Förarstödstekniken i den nya A-Klassen är till stor del hämtad från S-Klassen och E-klassen. Till exempel så kan A-klassen köra en del själv då den kan se vägens linjer och till och med byta fil på egen hand. Den har också en dödavinkel-varning för cyklister som kommer utanför ditt synfält. Däremot gör Mercedes samma sak som de flesta andra premiumbilarna. Med det menar vi att lägga de bästa säkerhetsfunktionerna i ett assistanspaket som kostar 20 000 kr extra.

“Det övergripande betyget för Mercedes A-Klass har inte bestämts ännu av Euro NCAP, men den äldre A-Klassen fick ett väldigt högt betyg. Vilket gör det enkelt att säga att den nya modellen - som är mer tech-laddad än någonsin förr - kommer få ett ännu högre betyg” - Autoexpress

Det Autoexpress inte visste när de recenserade A-Klassen var att den senare skulle komma att utses till den säkraste bilen i sitt segment av Euro NCAP.

Den billigaste versionen av A-Klassen kostar i Sverige från 280 000 kr, men som sagt kommer du ganska snabbt upp i högre priser om du vill åt det som bilen faktiskt är känd för. Om du tar den billigare versionen är sanningen att du inte behöver köpa en A-klass över huvud taget. Då finns det konkurrenter som är bättre val.

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik