ANALYS: Audi A1 - den lilla favoriten

Är och förblir Audi A1 den lilla favoriten? Den nya generationen är något större än tidigare, vilket glädjer många, men räcker det för att gå om konkurrensen?

Första gången vi fick se en Audi A1 var redan 2010 på bilsalongen i Genève. Strax därpå, i november 2011, möttes vi för första gången av Sportback-versionen. Målet för Audi A1 har varit att erbjuda marknaden en mindre bil som fortfarande garanterar en stor körglädje. Detta kan ju låta ganska självklart men trots det har inte Audi haft speciellt mycket konkurrens i segmentet. Det är inte alla tillverkare som gör den här typen av bil, men det betyder inte i sin tur att konkurrensen inte är tuff bland de modeller som faktiskt finns där.

En av Audi A1:s största konkurrenter är till exempel Mini Cooper vars popularitet inte går att ta miste på. A1:ans usp är den lilla kompakta karossen i kombination med sin kvickhet och snabba reaktioner. Trots det har man alltså valt att låta den nya generationen få växa till sig lite, vilket känns som ett tydligt försök att följa med i de generella trenderna på bilmarknaden just nu. Men frågan är bara om det räcker för att mäta sig med konkurrensen? Och framförallt är det värt pengarna?

Till att börja med har Audi A1 funnits tillgänglig med en trecylindrig bensinmotor på 116 hk och 200 Nm. Men, alternativen kommer till slut ha expanderat till en linje med en variation från 95 till 200 hästkrafter.  

“En stark men något oborstad krabat. På lägre varv vibrerar motorn en hel del men tonen är charmigt kavat på ett typiskt trecylindrigt sätt. Den sexväxlade lådan har behagligt lättfunna lägen med fin känsla även om föraren stressar mellan kuggarna. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp är tillval för 20 000 kronor” - Vibilägare

Den största komplimangen A1:an får av sina recensenter handlar om responsen i körningen och modellens snabba reaktioner.  

“Den fina styrningen och snabba och direkta responsen gör Audi A1 till en av de smidigaste och bästa bilarna på marknaden” - Alltombilar

Något som det råder uppenbart delade meningar om dock är hur bilen förhåller sig till vägen. Vissa menar att körningen är stel och minsta lilla gupp i vägen känns ganska mycket. Medan andra påstår att bilen tar sig fram utan att ge tecken på minsta lilla störning.

“Audi A1 är lätt att manövrera runt stan men stelheten i körningen är distraherande. Bilen guppar över hålen i marken, det underlättas lite av att öka farten men A1:an är inte stabil på ostabilt underlag. Inte heller är den i närheten så engagerande som en MINI” - Autoexpress

Men som sagt håller inte alla med…

“A1:an tillsammans med sin kusin Polon är två i en smal grupp av bilar som klarar av en kontrollerad och samtidigt mjuk körning. Vi har kört runt i Sportbacken med 16-tums hjulen och Dynamic suspension, och vi svävade över guppen i marken. Det är en mycket lugnare färd än i en MINI” - Whatcar

Som nämnt tidigare har Audi A1 inför denna generation alltså växt till sig lite. Den kvarstår såklart som en mindre modell men nog märks förstoringen något. Audi själva påstår att det handlar om 43mm extra utrymme inuti bilen på längden, 43mm axelutrymme, 28mm armbågsutrymme och 5mm extra huvudutrymme framtill och 7mm baktill.

“Alla de här siffrorna kanske låter som en tabell men det understryker verkligen den storleken som känns av i den nya A1:an. Alla som försökte få in barn i den gamla A1:an kommer ihåg hur trångt det var, men i denna version är det inga problem” - Carmagazine

Utöver det har den nya Audi A1 en mycket skarpare look än tidigare. Där till exempel sidospeglarna bytt plats från sidan av dörren till A-stolpen. Både sidospeglarna och taket kan man sedan välja att få lackade i en annan färg än resten av bilen. Dessutom har Audi lagt till en detalj från en gammal flamma...

“Notera gärna de tre små hålen i motorhuven ovanför grillen. Det är en flirt med Audis rallybil Sport Quattro. Att A1 också blivit bra mycket bredare gör att den ser kaxigare ut på vägen. Att internutrymmena växt gör att fler kan använda bilen och många svenska familjer kommer att tacka för att det ryms fler litrar i bagageutrymmet. Den digitala instrumenteringen är mycket tydlig och lättarbetad” - Vibilägare

Audi A1 kommer med en filkörningsassistent som kan hantera bilen i farter över 65 km/h . Däremot kan du välj att stänga av den för att kunna avnjuta den något omtalade styrningen.

“Stäng av och njut av den fina styrningen. I undanmanöverprovet klarade Audi A1 manöverbanan i 70 km/tim, bland annat tack vare att antisladdsystemet, ESP, stabiliserat bilen. Autobromsen – standard i Sverige – klarade att stanna bilen i 65 km/tim” - Alltombilar

I Sverige får du tag i en Audi A1 från 225 900 kronor. Om du ska jämföra med en Mini Cooper kommer A1:an att vara konkurrenskraftig när det kommer till pris i alla kategorier.

“Den erbjuder ett bättre premiumpaket än Mini Cooper men Volkswagen Polo har alla samma fördelar, plus att den är mer rymlig och har en smartare interiör. Och juste, mer utrustning, för en mycket mindre prislapp. Så, trots att A1:an är en väldigt bra liten bil är det svårt att se vad du får för pengarna förutom de där 4 ringarna på huven” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik