ANALYS: Mercedes E-klass

Femte generationens E-klass gjorde sin entré på marknaden 2016 och som stylingen ger ledtrådar om påminner den mycket om S-klassen. Men, frågan är bara om det är bra eller dåligt?

Visste du att den bilen som skulle komma att bli E-klassens föregångare presenterades redan 1968? Det gjorde den nämligen och mer buller och bång dessutom. Från 90-talet har E:t i E-klass fått representera “executive”. Innan det stod det för "Einspritzung" som betyder insprutningsmotor.

E-klassen finns för övrigt i vilken modell som helst. Detta betyder att du kan välja om du vill ha en sedan, coupé, kombi, cabriolet, all terrain, AMG S eller hybrid beroende på vad som passar dig bäst. De flesta av de här bilarna i E-klassen är dock dyrare än de flesta av sina konkurrenter och det första en tänker då är om den är värd prislappen?

Till E-klassens konkurrenter hör Audi A6, BMW 5-serien och Jaguar XF. I stort är den otroligt utrustad, effektiv och väldigt snyggt designad. Så, helt klart värd att överväga om du är ute efter en exklusiv bil. Men, är den för lik S-klassen för att blir tillräckligt intressant?

Urvalet av motorer är brett, vilket såklart kan förväntas av en modell som spelar i den här ligan. Ledande i dieselledet är en 3,0-liters V6:a som kodas E 350 d, en 2,0-liters bensinhybrid och kompletta komplement av AMG-modeller som tillval.

Autocar har testat E 220 d motorn som är en 2,0-liters diesel och den kan faktiskt presentera en hel del spännande statistik:

“Den är kapabel att accelerera 0-100 km/h på mindre än 7,5 sekunder. Den har också förflyttat sig från en relativt svag position jämfört med sina närmaste konkurrenters påstådda bränsleförbrukning och Co2-utsläpp, till att bli en riktigt stark spelare” - Autocar

Något som står ut i E-klassen är den prisade “Air Body Control Suspension”. Dessvärre kommer inte den som standard för just E 220 d, däremot för de andra motorerna gör den det.

“Vi skulle inte betalat extra för att få den i E 220 d för att, trots om färden i hög hastighet är superb, så hanteras inte skarpare hinder som väghål speciellt bra. Det kan till och med skicka en relativt oskön och hetsig rörelse genom bilen. Inte heller förbättrar den styrningen speciellt mycket” - Whatcar

Som vi hintat om i inlendningen påminner E-klassen en del om S-klassen. Men, inte alls på ett tråkigt eller dåligt sätt. På utsidan struntar de i det boxiga utseendet som S-klassen hade och satsar på mer mjuka kurvor. Och på insidan:

“På insidan finns också ledtrådar från S-klassen, med en minimalistisk approach på instrumentbrädan. De fina materialen är genomgående i hela kabinen, med fyra stycken cirkulära lufthål i mitten” - Autoexpress

Designen på E-klassen går knappast att klaga på. Alla modellerna ligger i framkant när det kommer till modern, kraftfull och stilfull design. Däremot är det mest påtagligt häftiga med bilarna deras interiör och tekniken som använts där i.

“Det Mercedes kallar Wide-screen Cockpit är dock nära en fullträff. Genom att svepa med fingrarna över två tryckkänsliga knappar på ratten navigerar du lätt runt bland de två skärmarna framför föraren. Den ena innehåller hastighetsmätare, varvräknare, körtips och kördata och den andra bland annat media- och bilinställningar. Systemet är lätt att ta till sig och möjligheterna att variera visningen av valda funktioner är stor. Här kan många tillverkare finna inspiration till förbättring” - Vibilägare

Utrymmet i bilen är det inte heller något fel på. Det beror självfallet på vilken av modellerna du väljer men alla av dem erbjuder maximalt utrymme för sin modelltyp.

Med sina autonoma bromsar, däcktrycksmonitorer och hela nio stycken airbags ligger E-klassen absolut i framkant när det kommer till säkerhet. Alla de här sakerna kommer nämligen som standard i E-klassen. Men, du kan också välja Driving Assistance Plus-paketet och då får du:

“Plus-paketet inkluderar aktiva bromsar, och undvikande styrningshjälp för att slippa hinder i vägen. Aktiv “blinda fläcken”-hjälp och körfältsassistans kommer också med. Dessutom finns det ett Pre-Safe Plus och Pre-Safe Side-tillägg som förbereder bilen för kollisioner och hjälper dig att undvika skador” - Autoexpress

I Sverige kommer E-klassen att kosta betydligt olika beroende på vilken modell du väljer. Du kan få till exempel en kombi för 390 000 kronor medan en cabriolet kostar runt 1 200 000 kronor.

“Ingen behöver en tjänstebil med mer än 600 hästar, men å andra sidan, vem vill inte ha en? Mercedes E-klass är läckra och snabba nog att köra om vissa moderna superbilar och den är tillräckligt dynamisk för att du ska ignorera hur lång den är och att den kan lasta nästan lika mycket som en skåpbil” - Carmagazine

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik