ANALYS: Audi E-tron

Många skulle nog påstå att en helt eldriven bil med en SUV-look är drömmen? Om du är en av de personerna är troligtvis Audi E-tron rätt val för dig.

Audi e-tron ska inte förvirras med de två plugin-hybrider som Audi lanserat tidigare i form av Audi A3 eller Q7 eftersom denna E-tron är helt eldriven. Den är förutom det positionerad långt ut inom det lyxiga segmentet. Vilket inte brukar vara helt vanligt för elbilar.  

E-trons position på marknaden betyder att den konkurrerar med storspelare som Jaguar I-Pace och Tesla Model X. Det är alltså från början inte helt lätt att göra ett namn för sig med dessa rivaler. Det har gått hela två år sedan tesla Model X gjorde entré på marknaden och man kan kanske undra varför Audi tagit sådan tid på sig att leverera en konkurrent. Men, det blir tydligt i alla recensioner att Audi använt de två åren med omtanke och levererat något i toppklass.

Nu är bara frågan om Audi faktiskt lyckats trolla bort de problem som elbilarna tycks dras med. Till exempel blir de ofta kritiserade för att kännas som radiobilar när man kör dem.

Hur är Audi E-tron att köra då? Jo, vad vi förstår det som helt underbar. Den har nämligen inte bara en kraftfull elmotor utan två. En stor motor för de bakre hjulen och en lite mindre till de främre. De båda tillsammans ger dig hela 400 hästkrafter och kan accelerera från 0-100 km/h på 5,7 sekunder.

“Det är enkelt att säga att E-tron är ganska snabb, och - som med alla elbilar - är dess acceleration hur snabb som helst. Dock är både Jaguar I-Pace och Tesla Model X fortfarande snabbare och E-tron ger dig bara full effekt om du lägger den i S-mode och även då får du bara maxhastigheten i 8-sekunders intervaller” - Whatcar

Det är dock inte alla som håller med om att Tesla Model X är en bättre körupplevelse bara för att den är snabbare.

“Klicka in dig i Drive, trampa försiktigt på gasen - denna bilen kommer nämligen inte smyga sig fram som en Tesla - och fastheten i pedalen är den första stora överraskningen. E-tron är en 1,5 tons SUV med en pedal som är mer McLaren-lik än du kanske trott. I tystnad gör den dig mindre trubbig och i S-mode får bilen en ännu sportigare känsla också. Det är en win-win” - Carmagazine

När det kommer till designen så går det absolut inte att missta att E-tron är en Audi. Den bär nämligen alla de klassiska kännetecknena som är så tydliga för just Audis designspråk. Den är dessutom stor. På längden mäter den hela 4 900 millimeter, 1 949 millimeter på bredden och 1 620 millimeter på höjden. Det betyder att den är 237 millimeter längre, 48 millimeter bredare och 39 millimeter lägre än andra generationens Q5. Det påstås att den ska ha samma utrymme inuti som en Q7 ungefär.

“Bilen är och ser smart ut och den visar verkligen upp det ögat för detalj som vi har kommit att förvänta oss av Audi, och med det kommer en inte så chockerande men lång lista med extra tillägg som du kan addera. Det inkluderar virtuella speglar till exempel” - Autocar

Det är inte bara designen utanpå bilen som är typiskt Audi eller hämtad från en tidigare Audi-modell för den delen.

“Interiören är hämtad till stor del från A6 och A7 med undantag för den stora växelväljaren som också fungerar som handledsstöd när du ska arbeta med de två stora bildskärmarna. De fräcka backspeglarna ger bilen en speciell karaktär – om du betalar extra för dem. E-tron blir första Audi som kan uppdateras över internet. Ett nytt effektivitetssystem hjälper föraren att köra energieffektivt med hjälp av kameror och radar samt information i GPS-navigeringen” - Alltombilar

Eftersom E-tron fortfarande är så pass ny finns tyvärr inte speciellt mycket data att tala om när det kommer till säkerhet. Däremot är Audi ett varumärke som går att lita på och det finns ingen anledning att tro att E-tron skulle skilja sig från det.

“Säkerhetstrenden hos Audi är stark och troligtvis kommer E-tron att följa den trenden. Dessutom finns det extra anledning att tro att säkerheten är ännu mer påkostad eftersom vi talar om en elbil” - Autoexpress

I Sverige kostar en E-tron från 885 000 kronor. Det är en saftig prislapp men Audi E-tron är nog helt klart värt pengarna. Förutom att den håller måttet jämfört med sina konkurrenter är det också en helt eldriven bil, vilket är dit vi behöver komma med alla bilar.

“Audi E-tron känns inte riktigt lika sportig som sin närmaste rival, Jaguar I-Pace, och den har en kortare intervall. Däremot är den det mer eleganta valet av de två inuti och förfiningen är sensationell” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik