Premiär: Här är Mercedes el-suv EQC

En Mercedes för progressiva och miljömedvetna bilköpare. Under tisdagen lanserade tillverkaren sin nya elbil.
– Med EQC ville vi inte bara bygga en elektrisk suv, vi ville påbörja en ny generation av bilism, sa Daimlerchefen Dieter Zetche.

Mercedes EQC är den första modellen i tillverkarens nya elbilsserie. Det är en crossover av ungefär samma mått som GLC, och det tyska svaret på Jaguar I-Pace och Audis kommande E-tron. Men till viss del även en bil som kommer att rivalisera med Tesla om köpare

Trots slagord om att ”el-segmentet har äntligen en Mercedes”, så är det här faktiskt inte första gången som den tyska tillverkaren säljer en elbil. B-klassen erbjöds ett tag med elmotor och även superbilen SLS AMG fanns ett kort tag med eldrivlina. Men EQC är dock det första allvarliga försöket – och crossover-formerna lär vara mer i takt med tiden.

Tittar man på designen så är det fronten med den nya grillen som avslöjar att det är en ny typ av Merca. Inte nog med att strålkastarna nu möter grillen, de ser även ut att flyta ner under denna och binder ihop det hela. Detsamma gör den LED-ljusslinga som löper längs med hela fronten. Sett från sidan ser bilen ut som vilken suv som helst och siluetten är något lägre än GLC, men inte med lika sluttande bakdel som GLC Coupé.

Om utsidan var mindre iögonfallande, har man lagt desto mer krut på att särskilja modellen från andra Mercor på insidan. Här har man en helt ny design på luftutblås, andra typer av material och texturer. Visst det är tydligt Mercedes-stil på det hela, men med en modern touch. Bland nyheterna återfinns att man kan få säten gjorda av återvunna PET-flaskor. Därtill används rågummi och andra naturmaterial i större utsträckning.

Det lilla vi hann sitta i bilen avslöjar att den faktiskt är rymlig både fram och bak – och det är inga problem med vare sig utrymme för axlar, knän eller flint i baksätet. Däremot förefaller bagageutrymmet vara i minsta laget. Frågan är om man ens får in två flyttkartonger där.

Precis som konkurrenterna använder sig Mercedes av den beprövade metoden att lägga batterierna, som väger 650 kilo, i bottenplattan. Därmed blir tyngdpunkten så låg som möjligt. Totalt sett väger EQC in på 2,4 ton – vilket är bra mycket mer än vad exempelvis ovan nämnda Jagga gör. Batterikapaciteten är på 80 kWh vilket ska räcka till 40 mils körning enligt nya WLTP-körcykeln (45 mil enligt NEDC). När dessa är förbrukade ska man kunna få 80 procents laddning på 40 minuter.

Energin från batterierna skickas till två elmotorer som tillsammans ska generera lite över 400 hästkrafter. De båda motorerna har samma effekt, men lite olika inriktning. Den som sitter på framaxeln är fokuserad på effektivitet, medan den bakre har optimerats för att leverera bästa dynamiska prestanda.
På tal om prestanda. För de som intresseras av snabba sprinter kan nämnas att EQC har resan 0-100 km/h avklarat på 5,1 sekunder. Topphastigheten har begränsats till 180 km/h – en strypning som ytterst få lär uppleva som en begränsning.

Produktionen av den nya elbilen sparkar igång under våren och under andra kvartalet blir det säljstart. Exakt vad man kan tänkas få betala för ett exemplar återstår att se. Men räkna med att det inte går att skohorna in en el-merca i 7,5 basbelopp.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik