Premiär: Här är Audi E-tron

För två veckor sedan lanserade Mercedes sin EQC, nu kommer Audis svar.
E-tron är även det en suv, med 40 mils räckvidd – men med två unika dragare.
Om det räcker i den allt hetare elbilskampen återstår att se.

Audi E-tron är den tredje elektriska premiumsuven som presenteras i år, och en modell som visar att märket är främst när det kommer till teknik. Sett till prestanda är dock bilen inte främst. Både Mercedes EQC och Jaguar I-pace är snabbare i sprinten. Den brittiska modellen har dessutom en bättre räckvidd. Men trots detta anser inte Audi att man ligger efter konkurrenterna.

– Visst sneglar man på rivalerna. Jag har respekt för dem, men räds dem inte. Ni [journalister reds.anm] har lite fobi när det kommer till räckvidd. Vi har en räckvidd på 40 mil, det räcker för de flesta. Flexibilitet och hur snabbt vi kan utveckla laddinfrastrukturen är viktigare än att fokusera på maxräckvidd, säger Bram Shot, tillförordnad chef över märket.

Drivlinan består av två asynkrona elmotorer, en på 125 kW på framaxeln och en om 140 kW som sitter på den bakre. Total systemeffekt ligger på 265 kW – vilket kan ökas till 300 kW jämt under kortare sprintar.

Energin tas ur ett batteri om 95 kWh som i optimala fall ska räcka till lite mer än 40 mils körning. Om man inte vill idka energikonservatism kan den som stampar på gasen uppnå 100 km/h på 5,7 sekunder vid full boost.

Det nya bromssystemet är elektrohydrauliskt och ska enligt Audi innebära att man kan tillgodogöra sig energin via bromskraftsåtervinning i 90 procent av alla inbromsningar. Och detta system ska bidra rejält till att man kan få till räckvidden.Framöver kommer en billigare version med mindre batteri att erbjudas – och räkna med att det kommer att komma flera andra derivat av bilen.

När det är dags att ladda kan man antingen använda standardladdningen som man får via vanliga uttag på 11 kW – något som innebär att det tar lite mer än en arbetsdag (8,5 timmar) att få full laddning. Framöver kommer man även erbjuda 22 kW laddare som halverar laddtiden. För de som inte har tid med det går bilen att snabbladda i effekter på upp till 150 kW. Och då ska man få 80 procents laddning, motsvarande 30 mil, på en halvtimme.

Interiören i bilen är markant ”Audiansk” och domineras av skärmar. Den digitala instrumenteringen Virtual Cockpit kommer att vara standard på de bilar som säljs i Sverige vid lansering och denna kompletteras av ytterligare två skärmar.

Men de är inte det enda som har digitaliserats. För de som har extra plånboksutrymme kan även bakåtsikten digitaliseras. För runt 15 000 – 20 000 kronor får man kameror istället för sidobackspeglar. Bilden från dessa visas i dörrsidorna, något vi fick uppleva då vi provåkte bilen tidigare i år.

Utrymmesmässigt ska man kunna stuva in 600 liters packning där bak, och ytterligare 60 i utrymmet fram. Det senare är kanske främst tänkt att använda som förvaringsutrymme för kablage. Vidare säger Audi att knä- samt huvudutrymme i baksätet ska vara ledande i segmentet. För de som har behov av en dragarbil så är E-tron god för 1 800 kilo på dragkrok

Det svenska priset är i skrivande stund inte helt fastställt, men i Europa ligger det på 79 000 euro – och i Sverige säger man att den kommer kosta runt 885 000 kronor. Då är det luftfjädring, multimediasystemet MMI Plus samt den digitala instrumenteringen Virtual Cockpit som standard.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik