Peugeot laddar för fullt med laddhybrider

En drivlinekomplettering för de som traktar efter bonus. Nu har Peugeot presenterat laddhybridversioner av 3008 samt nya 508.

När de nya skattereglerna med bonus/malus var klara så stod det snabbt klart – det fanns inte bonusbilar nog. Inför sommaren stod flera tillverkare inför det angenäma problemet att de inte kunde få fram tillräckligt många bilar till hugade spekulanter.

Den bäst säljande laddhybriden Volkswagen GTE hade så lång väntetid att en bil inte kunde garanteras till Q2 2019.

Efterfrågan skapar affärsmöjligheter, och det tänker inte Peugeot försitta. I ett slag presenterar de laddhybrdiversioner av 2017 års vinnare av årets bil (3008) samt sprillans nya 508. Dessutom går det att välja två alternativ, antigen framhjulsdrivna kallad Hybrid – eller drift på alla fyra, Hybrid4.

 

Oavsett vilket alternativ man väljer är grunden en 1,6-liters bensinmotor. Denna har anpassats för effektivitet i samspel med en elmotor och Hybrid har en systemeffekt på 180 hästkrafter. Hybrid4-versionen har en extra elmotor placerad på bakaxeln och denna ser till att höja effekten till 225 hästkrafter.

De båda versionerna kombineras även med nya 8-stegade växellådor som har fått namnet e-EAT8 (electric efficient automatic transmission). Dessa är framtagna för elektrifierade drivlinor och i fallet Hybrid4 även anpassad för fyrhjulsdrift.

När det kommer till batterikapacitet väljer Peugeot bara att ange att det är på 300 volt, sitter under bakre stolsraden och ska räcka till elkörning i upp till 50 kilometer enligt den nya mer krävande körcykeln WLTP.

Det icke kapacitetsangivna batteriet ska enligt Peugoet ta sju timmar att ladda genom vanligt vägguttag (3,3 kW, 8A), fyra timmmar genom så kallat Green’up-uttag (3,3 kW, 14A) och 1,45 timmar med laddbox (6,6 kW, 32 A). Men trots att man nu har presenterat bilarna så kommer det dröja till andra halvåret 2019 innan de landar på den svenska marknaden.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik