Officiell: Här är Mercedes nya GLE

Rymligare, 48-voltsteknik samt spännande fjädringssystem. Nu har Mercedes presenterat sin uppdaterade GLE.
En nyhet är förmågan att kunna ”ruska” sig loss när man kört fast.

Mercedes suv GLE kan tyckas ny, den har ju inte mer än tre år på nacken. Men även om namnet fortfarande känns fräscht så bygger den rent mekaniskt på en ansiktslyft version av gamla M-klassen (W166) från 2011.

Men nu blir det äntligen nytt och fräscht – vilket verkligen kan vara behövligt om man ska stå pall mot BMW:s sprillans nya X5 och Volvos XC90.

Trots att få kunder tar sina suvar utanför asfalten – ska GLE klara detta exemplariskt.

Nya E-Active Body Control ska göra färden, även när det är ojämnt, komfortabel

Så vad har då hänt? Jo, enormt mycket – inte minst att bilen begåvats med ett så kallat mildhybridsystem på 48 volt. Den nya tekniken innebär inte bara att drivlinan är lätt elektrifiering av drivlinan. Den möjliggör mycket annat, däribland en vidareutveckling av Mercedes Magic Body Controll-fjädring.

Denna, kallad E-Active Body control, saluförs som den första där fjädring och stötdämpare kan justeras individuellt per hjul – vilket ska göra att bilen kan kontra nigningar och rullningar. Detta är två saker som annars plågar högbyggda fordon. Därtill ska den även kunna ”ruska” sig loss om man exempelvis har kört fast i sand.

Introduktionsmodellen blir GLE450 4Matic, som kombinerar en rak sexcylindrig motor med 48-voltssystem. Denna ska producera 367 hästkrafter och 500 Nm i vridmoment, eller i klartext – tillräckligt. Utöver detta kan man få ytterligare 22 hästar och 250 Nm i vrid under kortare perioder tack vare en elektrisk boostfunktion.

Lite längre fram kommer ytterligare versioner, däribland en laddhybrid att lanseras, men exakt när de kan komma återstår att se.

Nytt är att GLE begåvas med operativsystemet MBUX.

Som synes är det klassisk Mercedeskvalitet i reglage och luftutblås

Nya GLE har en markant större hjulbas än bilen som den ersätter, vilket innebär större kupé-utrymme – samt möjligheten till en tredje sätesrad. Instrumentering och infotainment moderniseras vilket innebär det MBUX-system som bland annat sitter i nya A-Klassen.

Även säkerhetsmässigt förs GLE in i modern tid med tillverkarens hela batteri av säkerhetsfunktioner. Här återfinns även Active Tailback Assist, en köassistent som inte enbart hjälper till att hålla fil och fart när man väl sitter fast i kön – den kan även upptäcka köer på håll och se till att sakta ner. Köassistenten kan sedan semiautonomt hålla koll på bilen i hastigheter upp till 60 km/h.

Inga svenska priser finns angivna i skrivande stund. Marknadsintroduktion kommer att vara under våren 2019.

Av bilden att döma ser det ganska rymligt ut i tredje sätesraden.

Nya GLE byggs på en ny plattform kallad MHA, Modular High Architecture.

Nytt för generationen är att man kan få upp till sju säten.

MHA ska ge bilen bättre stabilitet även när det går undan.

Tack vare 48-voltssystemet kan fjädringen justeras individuellt – vilket ska göra att bilen inte niger och rullar så i kurvorna.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik