Nya Audi E-tron – här är svaren på era frågor

Snabbast snabbladdning, digitala backspeglar och ”över 40 mils räckvidd”. Audi är övertygade om att deras E-tron kommer vara ett övertygande alternativ i elbilssegmentet. Vi åkte till premiären i San Francisco och här har vi samlat några av alla frågor ni läsare ville ha reda på.

Elbilsnyheterna trillar in allt tätare nu har Audi lanserat sitt alternativ till Mercedes EQC, Jaguar I-Pace samt Tesla.
Men vad kostar bilen, vem levererar battericellerna och hur mycket rymmer den? Här nedan presenterar vi en liten Q&A på saker som ni läsare av Alla Tjänstebilar vill ha reda på. Det finns fortfarande fakta som Audi inte avslöjat än. När vi får detta – så uppdaterar vi.

Pris

  1. Vad kommer bilen att kosta?

Svar: Det svenska priset är satt till ”cirka” 885 000 kronor. Fullständig prislista är på väg.

  1. Vad är förmånsvärdet på E-tron?

Svar: från 2 975 kr/mån vid 50 procent netto.

  1. Kommer de haussade digitala sidobackspeglarna vara standard?

Svar: Nej, de hamnar på tillvalslistan. Svenskt pris inte satt, men med tanke på att de kostar 1 500 euro nere i Tyskland, lär priset med svensk moms mm hamna upp emot 20 000 kr. Audi anger att trolig ”take rate” kommer att ligga på 20 procent.

  1. Vad kommer bilen kosta att serva?

Svar: E-tron levereras med fri service i tre år eller 4 500 mil. Serviceintervallen är satt till två år och 3 000 mil.

  1. Hur många Audi etron kommer att tillverkas under 2018, 2019?

Svar: Audi vägrar att kommunicera produktionsmål. Men hävdar att målet är att nå full kapacitet redan i år. Det innebär 20 bilar i timmen per produktionslina. Något som innebär runt 50 000 bilar på ett år per lina.

  1. När kommer Audi E-tron börja levereras ut till kund i Sverige?

Svar: De första bilarna, för de som förbokade, kommer att få leverans i början av nästa år.

 

Mått och vikt

  1. Hur rymlig är E-tron

Svar: Bilen är 4 901 mm lång, 1 935 mm bred och 1 616 mm hög. Hjulbasen är på 2 928 millimeter. Så storleksmässigt är den närmare Q7 än Q5. Bagageutrymmet är på 600 liter där bak och ytterligare 60 liter i ”frunken”. Dock ska det nämnas att mycket av de bakre utrymmet är beläget under lastgolvet. Fäller man sätena så får man in 1 665 liter där bak.

  1. Hur mycket väger batteriet

Svar: Batteriets totalvikt är på 700 kilo. Dock innehåller den siffran även kyl och krocksäkerhetsstrukturen.

  1. Hur mycket vikt får man dra med E-tron?

Svar: Max dragvikt ligger på 1 800 kilo.

 

Motor, drivlina och batteri

  1. Hur stor effekt har bilen

Svar: Den främre motorn är på 120 kW och den bakre motorn på 145 kW. Systemeeffekten ligger på 265 kW (360 hästkrafter), och denna kan hållas i upp till 60 sekunder. Tillfälligt kan den dock ökas till 300 kW (408 hk) i åtta sekunder.

  1. Hur snabb är bilen

Svar: Accelerationen 0-100 km/h ligger på 6,6 sekunder. Vid full boost minskas den till 5,7 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 200 km/h.

  1. Hur lång är räckvidden vid maxhastighet?

Svar: I praktiken är det nästintill omöjligt utanför ovalbanor att göra detta. I teorin skulle batteriet hålla en timme. Vilket innebär 20 mil.

  1. Hur många kW kan man motorbromsa bilen med?

Svar: 220 kW. Audi anger att man under normalkörning ska kunna ”tjäna in” 30 procent av räckvidden tack vare bromskraftsåtervinning.

  1. Vilken typ av elmotorer använder Audi

Svar: Egenutvecklade asynkrona motorer.

  1. Hur stort är batteriet – och hur lång räckvidd har bilen?

Svar: 95 kWh, vilket ska ge över 40 mil enligt körcykeln WLTP

  1. Är batteriet på 105 kWh, med 5 kWh i säkerhetsmarginal i topp och botten?

Svar: Nej batteriet är på 95 kWh. Av dessa är en viss del reserverat som säkerhetsmarginal för att inte batteriet ska ta skada – exakt hur mycket ville Audi inte avslöja.

  1. Hur lång är garantin på batteriet?

Svar: Högst otydligt svar från Audi. Batteriansvarige menade att batterierna garanterat kommer att hålla hela bilens livslängd. Troligtvis kommer dock en åtta års garantitid eller liknande att sättas.

  1. Vem levererar batteripåsarna till Audi?

Svar: LG.

  1. Tesla har 6 kW batterivärmare. Hur hög effekt har Audi på sin batterivärmare?

Svar: Audi har två batterivärmare om 5 kW vardera.

  1. Kan man i appen slå på batterivärme, utan att ha bilen inkopplad på laddning?

Svar: Nej, förtemperering av batteriet är inte möjligt i de fallen bilen inte är inkopplad.

  1. Stämmer det att E-tron har en kylslinga i botten av batteriet, är det inte risk att ovandelen av batteriet överhettas?

Svar: Ja, det stämmer att kylsystemet ligger i botten av batteriet. Men Audi säger att den indirekta kylningen av batterit via höljet motverkar temperaturskillnader.

  1. Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Svar: Via 11 kW laddning är tiden 8,5 timmar. Snabbladdning med 150 kW ska ge 80 procents laddning, alltså motsvarande 30 mil på 30 minuter. I mitten av 2019 kommer även 22 kW laddning att bli tillgängligt vilken kapar laddtiden till 4,5 timmar. Det innebär att de första bilarna som byggs INTE kommer att ha 22 kW ombordladdare.

  1. Har E-tron 22 kW AC 3-fasladdning som standard.

Svar:  Nej, se svaret fråga 19.

  1. Hur ser laddkurvan ut vid snabbladdning med 150 kW?

Svar: Man har full effekt upp till 80 procent. Sedan planar laddningen ut.

  1. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?

Svar: Ja

  1. Stödjer appen att elbolaget kan styra när bilen ska laddas?

Svar: Nej, vid introduktion kommer inte det vara möjligt. När den uppkopplade 22 kW-laddboxen lanseras nästa år kommer detta bli verklighet med vissa samarbetspartners.

  1. På min Tesla har jag efter 6200 mil inte tappat så mycket räckvidd, däremot har max laddhastighet minskat med 10%. Garanterar Audi att man kan ladda med minst 140kW, under bra förhållanden, även efter 6000mil?

Svar: Ja, Audi garanterar att batterierna inte kommer tappa snabbladdningskapacitet. De var väldigt tydliga med att kvaliteten på deras batterier är högre än Teslas. Eller som batteriutvecklingsansvarige Andreas Nöst sa: ”Tesla har ’conusmer grade-batterier’ vi har ’automotive grade’.

  1. Stödjer Audi E-tron vehicle to grid (V2G)?
    Svar: Nej

  2. Kommer trådlös laddning vara standard?

Svar: Nej. I dagsläget finns det inte som tillval. Troligtvis kommer det inte att vara aktuellt under den här generationens elbilar.

  1. Vilken verkningsgrad och maxeffekt har den trådlösa laddningen?

Svar: Se, svaret fråga 26. Just verkningsgraden i dagens system är så pass låg att det inte ses som ett vettigt alternativ för batterielektriska bilar.

  1. Kommer Audi med en egen laddbox?

Svar: Nja. Vid introduktion är man hänvisad till Clever som är Audis samarbetspartner. Längre fram kommer man att erbjuda en egen Audi-specifik

 

Uppkoppling och övrigt

  1. Har Audi gratis 4g som standard?

Svar: Bilen har ett e-sim som standard och via detta hålls allt bilrelaterat uppkopplat. Dock kan man inte använda bilen som en gratis hotspot för internetuppkoppling.

  1. Kan bilen mjukvaruuppgraderas via 4g?

Svar: Ja.

  1. Audi säger att man kan ha ett abonnemang för 72.000 laddstolpar, hur fungerar det?

Svar: Man har slutit avtal med över 220 operatörer runt om i Europa. Det innebär att man med ett kort eller i appen kan betala för laddningen. Smidigt för användaren.

  1. Kan icke Audi ägare också använda detta abonnemang?

Svar: Nej.

  1. Audi säger att bilen kommunicerar krypterat med laddstationen och laddningen kan sättas igång utan kort eller app. När är detta i drift?

Svar: Exakt när detta kommer att sjösättas är inte bestämt.

  1. Kan andra blitillverkare ansluta sig till Ionity?

Svar: Det är en fråga för Ionity.

  1. Audi samarbetar ju med Ionity. Var kan man se, var och när snabbladdnings sajterna kommer i drift?

Svar: Ionity ansvarar för den biten. Men i MMI:n kommer man kunna se alla laddningstationer i närheten samt om de är lediga eller ej. Audi jobbar med att få in fler samarbetspartners (Fortum mm) så att även deras stationer kan visas.

  1. Ionity har idag ett specialpris på 80kr per laddningtillfälle, vad kommer normalpriset per kWh att bli?

Svar: Audi har inte gjort klart prissättningen än. Under presentationen avslöjades det att man i USA kommer bjuda på de första 10000 kWh. Hur det blir i Europa återstår att se.

  1. Toyota har tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning på Mirai. The MIRAI Life Cycle Assessment Report. Har Audi också gjort det?

Svar: Ja, när bilen kommer ut på marknaden kommer man ha en miljökonsekvensbeskrivning.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik