Kias elbil ska ta 485 km på en laddning

Om en månad presenterar Kia elbilsversionen av Niro. Men redan nu avslöjar de en viktig teknisk detalj: räckvidden.
Och med nära 50 mils batterikapacitet är det helt klart ett intressant inslag i segmentet.

I tisdags presenterade Mercedes sin EQC den första av märkets nya EQ-bilar och vad som enligt egen utsago är ett paradigmskifte. Premiären hade som slogan ”Electric now has a Mercedes” – eller elbilssegmetet har nu fått en Mercedes.

Modellen i fråga kommer onekligen bli intressant att testa, men på pappret stack den inte ut på något sätt när det kommer till prestanda. Trots ett 80 KWh-batteri var räckvidden bara 450 km enligt NEDC (400 km enligt den nya körcykeln WLTP – obs inte certifierad än). Ställ den jämte Kias nya elbil Niro EV – och tyskarna kommer inte att vinna några räckviddstävlingar. Den koreanska nyheten har ett 64 kWh-batteri om bord och ska enligt tillverkaren ta sig 485 km mätt med den tuffare WLTP-körcyklen,

Storleksmässigt är elbilen något längre än vanliga Niro, vilket även märks i att bagageutrymmet växt något. En elmotor driver framhjulen och toppeffekten ligger på 204 kilo (exakt häften av vad Mercedes EQC har). För de som intresserar sig av acceleration kan nämnas att bilen kommer upp i 100 km/h från stillastående på 7,1 sekunder.

Premiären av Kia Niro EV kommer att gå av stapeln på bilsalongen i Paris i början av oktober och till jul kommer modellen att lanseras på den svenska marknaden. Exakt vad ett exemplar kommer kosta är i skrivande stund inte fastställt, dock meddelar man redan nu att den kommer erbjudas i två olika utföranden.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik