BMW:s laddhybrid får tredubbel räckvidd

Nya generationen av X5 har nyligen presenterats – nu kommer den elektrifierade versionen. Och för de som vill kunna jobbpendla på el är det en viktig nyhet: BMW:s storsuv ska ta sig upp till 80 mil på el och duckar under utsläppet 50 g/km.

Att BMW storinvesterar i elektrifiering är ingen hemlighet. Inte nog med att man blåser in miljarder i utveckling, den tyska tillverkaren håller som bäst på att brodera ut modellpaletten med allt fler elektrifierade alternativ. Nu släpper de infon om laddhybridversionen av nya generationens X5.

 

 X5 Xdrive45e Iperformance som modellen kallas är en rejäl uppryckning från tidigare och skillnaderna mot 40e är stora.
Drivlinan kombinerar nu en sexcylindrig bensinare med elmotor, vilket resulterar i en systemeffekt som höjts till 394 hästkrafter och 600 Nm. I fjol fick de som köpte X5-laddhybrid en tvålitersfyra under huven som tillsammans med eldrivlinan ”endast” krystade ut 315 hästar och 450 Nm.

Men mer tryck under galoscherna är inte det enda. Räckvidden på el har nästan tredubblats och nu ligger den angivna sträckan man kan köra utsläppsfritt på 80 kilometer. Detta i hastigheter på upp till 140 km/h. I praktiken lär det vara svårt att komma så långt, men förhoppningsvis innebär det att jobbpendlingen helt ska kunna köras på el.

Laddhybriden kommer att börja säljas till våren och är en viktig pusselbit på BMW:s elektrifieringsresa. Denna innehåller bland annat en halv miljon elektrifierade bilar 2019 – samt att man 2025 ska ha 25 elektrifierade modeller på marknaden.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik