BMW i3 uppgraderas – får längre räckvidd

En uppgradering för de med tendens till räckviddsångest. Nu lanserar BMW en ny version av i3 med ännu större batteri.
Och räckvidden ska vara upp till 31 mil enligt den nya tuffare körcykeln.

Det är fem år sedan BMW introducerade sin i3, en avantgardistisk stadsbil med eldrift. För de som ville ta längre resor än de 19 mil (gamla NEDC) som batteriet erbjöd – kunde modellen köpas med räckviddsförlängare i form av en förbränningsmotor som agerar generator.

2016 uppgraderades batterikapaciteten från 22,6 kWh till 33 kWh – och nu kommer ytterligare en som innebär att man kommer ännu längre på en laddning. Det nya batteriet har en kapacitet på 42,2 kWh och det ska räcka för att man under optimala förhållanden tar sig 310 kilometer innan det är batteritorsk. Dimensionsmässigt är det i stort sett ingen skillnad mellan det nya och det gamla batteriet, varav det nya trots nära 10 kWh mer bara väger 10 kg mer.

Batteriet kommer att erbjudas både i vanliga i3 samt i den sportigare versionen i3s. Frånpriset på bilen startar på 419 000 kr och produktionen påbörjas i november.

Tekniskt data BMW i3

Motoreffekt: 170 hk
Vridmoment: 250 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sek
80-120 km/h: 5,1 sek
Toppfart: 150 km/h
Räckvidd NEDC: Upp till 395 km
Räckvidd WLTP: Upp till 310 km
Strömförbrukning NEDC corr: 13,1 kWh/100 km
Strömförbrukning WLTP: 15,1-16,3 kWh/100 km

Tekniskt data BMW i3s

Motoreffekt: 184 hk
Vridmoment:
270 Nm
Acceleration 0-100 km/h:
6,9 sek
80-120 km/h:
4,3 sek
Toppfart:
160 km/h
Räckvidd NEDC:
Upp till 345 km
Räckvidd WLTP:
Upp till 285 km
Strömförbrukning NEDC corr:
14,0-14,6 kWh/100 km
Strömförbrukning WLTP:
16,1-17,2 kWh/100 km

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik