ANALYS: BMW X3 - Ger konkurrenterna något att prata om...

Tredje generationens BMW X3 är här och ser ut att bli klassens nya stjärna. BMW har helt klart klivit upp en nivå för att konkurrera hårdare med Jaguar F-Pace och Volvo XC60. Den nya SUVen är rymligare och fullpackad med ny teknik!

BMW har släppt den tredje generationen X3 som är en del av den populära x-serien. X-serien är BMWs satsning på sportigare aktivitetsbilar och har hittills blivit vida omtyckt. X3:an har själv sålts i över 1,5 miljoner exemplar världen över sedan den första lanseringen 2003.

MISSA INTE:

Nu har Volvo presenterat V60 Cross Country
FELIX BJÖRKLUND HAR PROVKÖRT NYA AUDI Q3

X3:an gör det tydligt att BMW läst av framgångarna hos sina konkurrenter på marknaden och svarat med råge. Den nya kompakta SUVen är här för att stanna och har blivit hyllad av recensenter. De tidigare generationerna av BMW X3 var lite till åren komna jämfört med vilka framsteg Jaguar såväl som Volvo och Audi gjort i samma klass. Men som sagt har BMW uppenbarligen stannat upp, observerat, reviderat och tagit revansch, för X3 skänker mer körglädje än någonsin förut. Den är lättare, mer effektiv och fullpackad med ny teknik.

I dagsläget finns det fem motoralternativ att välja mellan, varav tre stycken är bensinmotorer; X3 sDrive20i, X3 xDrive20i, X3 xDrive30i och X3 M40i. 20i-motorn finns alltså med både tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. X3 M40i är prestandaversionen och de är med den X3 för första gången förädlats till en M Performance modell. De andra två är dieselmotorer, X3 xDrive20d och X3 xDrive30d, och är fyrhjulsdrivna båda två.

Anledningen till den stora förtjusningen för nya BMW X3 verkar ligga i körglädjen. Alltombilar har provkört prestandaversionen M40i och utlåtandet är strålande:

“Sex cylindrar, dubbelturbo och åttastegad automatlåda. Kombinationen är en av de allra bästa i bilvärlden. Det går så mjukt och fint och responsen är direkt. En njutning.”

Autoexpress har i sin tur provkört xDrive20d och jämfört den med både Volvo XC60 och Jaguar F-Pace:

“Under vårat test visade sig X3 20d vara signifikant snabbare än sina konkurrenter. Från 0-100 km/h på 8,0 sekunder, var den en hel sekund snabbare än XC60 och 1,4 sekunder snabbare än F-Pace”

Experterna är eniga om den sköna och tysta förarmiljön men det något negativa med X3:an tycks vara BMWs oförmåga att hitta perfekt balans. Färden riskerar stundtals att bli något stötig trots stötdämparkontrollen.

“Inte ens Dynamic Damper Control med Adaptiv-läget kan få stopp på den lite för hårda känslan. X3 kunde satts lite mjukare i komfortläget. Nu ligger X3 lite ovanpå vägen och det blir en hoppande känsla” - Alltombilar

“Testbilen var utrustad med elektronisk stötdämparkontroll (pris 9 700 kr) som gör att dämparnas hårdhet justeras efter vilket körläge man väljer. Det är markanta skillnader mellan det krispiga sportläget och det mjukt böljande komfortläget. Hjulupphängningarna har dock svårt att hantera korta gupp. Då kan färden bli ganska stötig även för den som valt att justera bilen för maximal komfort.” - Vibilägare

För designen av nya X3 kan vi tacka Calvin Luk som även designat X1 och kommande sportbilen Z4. Designmässigt har kommer inte X3:an med några radikala förändringar men den har kommit att likna X5:an mycket mer.

“X3 har vuxit med fem cm på längden, två cm på bredden och två cm på höjden. Det extra utrymmet har främst kommit baksätespassagerarna till del. Dock är sittdynan onödigt kort och dessutom hård att sitta på.” - Vibilägare

“Bilen är snygg och stor men inte överdriven för sin klass. Det långa motorhuvudet och korta överhängningarna ger den en mer sportig känsla än sina konkurrenter och BMWs signaturgaller har blivit ännu mer framträdande än förut och mer skulpterat” - Autocar

När det kommer till interiören är släktskapet med 5-serien ännu mer tydligt.

“BMWs senaste designspråk har fått full effekt i X3, med en snygg form som påminner om den nuvarande 5-serien. Precis som på utsidan är looken typiskt BMW och väldigt modern med sin infotainment-skär monterad högt” - Carbuyer

I övrigt inuti bilen har alla förvaringsutrymmen har förbättrats, facken är fler, större och ger bilen ett luftigt och lyxigt intryck enligt Autocar. Alla utrymmen är större i bilen förutom bagageutrymmet som är exakt lika stort som på föregångaren.

“Interiören följer BMW:s nya modell och är en blandning av funktionella knappar och en ny digital verklighet. Baksätet är bekvämt och väldigt platt vilket gör det möjligt att sitta tre vuxna personer. Gott om benutrymme och bra sikt genom sidorutorna. I framsätet är det ljust, rymligt och ytterst trivsamt. Justeringsmöjligheterna är generösa, de flesta kroppar lär trivas bakom ratten.” - Alltombilar

Vad gäller säkerheten i bilen håller den en god standard. Något som är nytt för X3 är ett förarassistanssystem som heter Driving Assistant Plus, men det kostar 22 500 kr att lägga till. Det finns autobroms i bilen men det är inte något BMW marknadsfört bilen med. Enligt Alltombilar släpar BMW efter konkurrenterna där, vilket de tror har att göra med att bilen främst utvecklats för Kina och USA där de frågorna inte är lika viktiga. Vibilägare säger:

“Man kunde tänka sig att autobroms skulle ingå i en ny bil för en halv miljon, men icke! För att få den viktiga säkerhetsfunktionen får man betala 8 700 kronor. Det tycker jag är snudd på skandal!”

Beroende på hur du utrustar X3:an ligger priset i Sverige mellan 470 000 kr - cirka 625 000 kr. Vilket betyder att bilen passar bäst för den som kanske värdesätter körglädje framför prislapp. Med BMW betalar du en del för varumärket helt enkelt.

Den nya generationens BMW X3 reser sig där dess föregångare brustit. Körglädjen är total förutom att den stundtals kan vara stötig. Utrymmet är exemplariskt och bilen har lyckats bli större och lättare på en och samma gång. Däremot deklarerar BMW inte lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren, vilket är ett minus. Men i överlag är BMW X3 en imponerande SUV.

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik