ANALYS: Audi A6 - Många tekniska finesser, men dyr…

Nya Audi A6 har gjort sig ett namn på marknaden med en uppsjö av moderniteter - men till vilken nytta? Hur praktiska är alla de nya tekniska egenskaperna? A6 är populär bland tjänstebilsförare men är den för dyr för den stora massan?

Audi A6 har gjort sig ett gott namn bland recensenter och ligger sannerligen i modern framkant. Frågan är bara vem bilen egentligen är gjord för. Priset är högt, skärmarna inne i bilen är tekniskt avancerade och åsikterna är delade kring körupplevelsen…

Audi har minst sagt haft ett effektivt år när det kommer till att lansera nya bilar. Vi har mött både den exklusiva A8 och den sportiga A7 tidigare i år. Men den bilen vi sett allra mest fram emot är Audi A6. A6:an är elegant och sofistikerad och konkurrerar främst med BMW 5-serien och Mercedes-Benz E-classen. Audi A6 finns som sedan, kombi och allrounder. Sedanen kallas Audi A6 Saloon och kombin Avant. Trots att alla kallar den en tjänstebil sägs den passa precis lika perfekt som familjebil. Men som nämnt ovan är åsikterna delade. Därför ska vi ta reda på vem Audi A6 egentligen är gjord för!

Alla Audi A6:s motorer är utrustade med den nya Mild-hybrid-tekniken från Audi. Den utgörs av en remstartgenerator som samarbetar med ett litiumjonbatteri som tillsammans genererar extra energi och ökar accelerationen, ger mer effektivitet och ökar körkomforten. Den kan sänka förbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer under själva körningen. Den här tekniken kommer i olika varianter. För de fyrcylindriga motorerna används ett 12-volts elsystem och för de sexcylindriga ett 47-voltsnät.

När det kommer till val av motor finns just nu fyra aktuella motorer att välja mellan för Audi A6. Dock sägs det tillkomma fler alternativ under hösten. Två av motorerna är dieselmotorer med 231 hästkrafter och 286 hästkrafter. En av motorerna är en bensinmotor på 340 hästkrafter. De här tre förstnämnda är alla 3,0-liters V6:or. Det sista alternativet utgörs också av en dieselmotor men då en fyrcylindrig med en volym på 2,0 liter, med den får du 204 hästkrafter.

Allombilar har provkört den sexcylindriga dieselmotorn med 286 hästkrafter och 620 Nm som drar 5,5 liter per tio mils blandad körning:

“V6-dieseln på 286 hästkrafter fick fyra snabba getingar. Fyrhjulsstyrning – som gör bilen lite extra smidig på parkeringsplatsen – är tillval för 23 100 kronor. Styrningen kunde vara lite mer fjäderlätt och egenskaperna är mer åt det mjuka hållet då komforten prioriterats, även i sportigaste läget. Det här är en glidarbil på närmare fem meter som du gärna vill sträcka ut med.”

Audi A6 har i sina tidigare generationer fått kritik för att ha varit stel i körningen. Men enligt testförarna är detta något som verkligen jobbats på inför nylanseringen. Carmagazine skriver:

“Detta är troligtvis A6:ans största förbättring, och en som Audis ingenjörer förlorat sömn över under framtagningen. Styrningen är fortfarande inte helt skarp men jämfört med tidigare A6 generationer får du i alla fall feedback på displayen som är kopplad till fronten. Greppet är bra och det är svårt att tappa det!”

Det märkbara med Audi A6 är satsningen på den eleganta och sofistikerade designen, där är experterna eniga. På Alltombilar säger de:

“A6 är inte lika lyxigt stor som en A8 och inte lika sportig och iögonfallande som en A7 Sportback. Audis designavdelning har satsat på en sofistikerad och exakt design som är rakare och kantigare än tidigare. Det här är en tydligare bil och en tydligare lyxbil än gamla A6. Kromlinjen över bakluckan hjälper till att skapa det intrycket. ”

Den raka och kantiga designen kommenteras av fler testförare och tycks vara iögonfallande för Audi A6. Bilens stylade yttre är minst sagt tilltalande och metallen är synligt mer sammanhängande än för både A7 och A8.

“Balansen mellan de hårda och mjuka kanterna fungerar bra och karossen är fint utsmyckad med krom och de de valfria, tjusiga HD Matrix LED-strålkastarna. Nya linjer framkommer och hänger över hjulhusen och överhänget är kortare - något som aldrig verkar skada en bils utseende” - Autocar 

När det kommer till interiören finns det inte mycket att klaga på hos Audi A6. Sätena är bekväma och det finns gott om plats i såväl framsäte som baksäte.

“Körpositionen är fantastisk, sätena ger dig en bra nivå av både ben- och ryggstöd, medan mittkonsolen utgörs av ett stort lagringsutrymme och hål för mugghållare” - Autoexpress

Då kommer vi fram till det som sticker ut mest på den nya generationen Audi A6 och även det som åsiktsmässigt skiljer sig mest mellan experterna, nämligen MMI-systemet.

“Hela upplägget är modernt värre – men kanske inte fullt så praktiskt i alla lägen. Det går inte att komma ifrån att man måste släppa blicken från vägen för att höja eller sänka värmen, det går ju inte att känna sig fram till rätt knapp på en slät yta. Eftersom skärmarna är ”kapacitiva” kan man heller inte använda dem med vanliga handskar” - Vibilägare

“Det är skärmar överallt och de behöver torkas så ha en trasa i bilen, men när man väl vant sig vid touch-skärmarna och var alla menyer är ter sig användningen smidigt!” - Carmagazine

När det kommer till säkerheten i bilen finns det dock inga tvetydigheter. Den här bilen är säker.

“Med tanke på antalet aktiva och passiva säkerhetssystem som är anpassade till den nya Audi A6 är det inte mer än rättvist att säga att det är en av de säkraste bilarna på vägen” - Autoexpress 

Så, vad är egentligen stutsatsen kring Audi A6? Jo, det är en körvänlig, stilsäker och trygg bil - men dyr. Priset för en Audi A6 är cirka 570 000 kr. Dessutom är tillvalen kostsamma. Du måste till exempel betala en ganska saftig summa på 23 100 kronor för att få fyrhjusdrift. Carmagazine menar att om du tänker praktiskt är dina pengar bättre spenderade på en Mercedes. Vibilägare säger:

“Så till alla som funderar på en A6 som nästa tjänstebil: visst är det en högklassig bil och den digitala förarplatsen lär man sig säkert att leva med. För privatköparen är det snarare ekonomin som är kruxet, grundpriset är högt och klättrar snabbt uppåt om man väljer till lite extrautrustning.”

“Om du funderar på att skaffa en exklusiv bil kan det bli frestande att bara skaffa den mest kraftfulla, dyraste versionen med antagandet att det automatiskt är den bästa. Det är inte riktigt fallet med A6:an. Skippa alla dyra tillval och håll dig till den fyrcylindriga dieselmotorn så får du en vuxen stadsbil som får jobbet gjort utan några problem!” - Carmagazine

Audi A6 är alltså kanske inte som påstått en speciellt prisvänlig familjebil men däremot en strålande tjänstebil som skriker elegans. Absolut ett stabilt val för den som värdesätter stil och modern teknologi men inte är så priskänslig!

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik