Officiell: Här är Volkswagen T-Cross

En trendmodell som ska locka unga, urbana bilister. Volkswagen T-Cross är tillverkarens crossover i kompaktklassen.
 Men trots ett begränsat yttermått ska modellen erbjuda rikligt med utrymme.

Att crossovertrenden har parkerat i bilbranschen går inte att ta miste på. Den senaste tiden går antalet högbyggda modellnyheter tretton på dussinet och storlekssegment man aldrig trodde – har nu ett ”suv-alternativ”.

Tidigare i veckan lanserade Lexus en kompaktsuv, nu kontrar Volkswagen med en ännu mindre.

Den nya modellen går under namnet T-Cross och med en längd på 411 centimeter är den runt fem centimeter längre än VW Polo. Utseendemässigt har man byggt vidare på det formspråk som präglar de större crossoverbilarna, och precis som med dessa förstärker man offroad-designen genom lite svarta plastdetaljer. VW själva skriver att motorhuven är ”mäktig” – ett begrepp som blir intressant att se hur väl bilen lever upp till då vi får se den i plåten.

Men bara för att det är kompakta yttermått, innebär det inte att T-Cross behöver vara trång.
Hjulbasen är större än på Polon vilket innebär att det finns mer rymd i kupén. Baksätet är även skjutbart 14 centimeter vilket gör att lastutrymmet kan utökas upp till praktiska 455 liter (385 liter med sätet i bakre position).

 

Vid lansering kommer motorutbudet bestå av tre alternativ, två bensindrivna – samt en diesel. Insteget är en 95 hästars trecylindrig motor. Denna enliterspjäs finns även med ett effektutbud på 115 hästar, om man tycker att tvåsiffrigt är för segt.

Vill man hellre rulla på diesel så är det en 1,6-litersmaskin som gäller. Denna 95-hästarsmotor ska vara snålvargen, men i skrivande stund finns det inga officiella siffror på vare sig förbrukning eller utsläpp.

Något senare kommer det en fyrcylindrig 1,5-litersbensinare med 150 hästkrafter. Denna ska se till att lilla T-Cross rivstartar vid rödljusen och för den som är så lagd kan 100 km/h nås efter 7,8 spännande sekunder.

På säkerhetssidan kan nämnas att den lilla folkan kommer med närområdesövervakaren Front assist som även känner igen fotgängare, autobroms, filhållarassistent, trötthetsvarnare samt adaptiv farthållare. På tillvalslistan finns dödavinkel-, baktrafik- och parkeringssensorer, samt en assistent för de som inte gillar att parkera själv.

T-Cross lanseras i Sverige under andra kvartalet 2019. Preliminärt kommer man börja sälja modellen i december – och först då kommer Volkswagen avslöja sina priser.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik