ANALYS: Range Rover Velar bjuder på dramatik

Range Rover Velar utklassar sina konkurrenter när det kommer till design. Frågan är däremot om den kan mäta sig med dem på andra punkter?

Var kommer egentligen namnet Velar ifrån? När Land Rover utvecklade den första Range Rovern på 60-talet ville de skapa en mystik kring bilen och gömma dess identitet lite. Därför uppkom namnet Velar som härstammar från “velare” och betyder “att gömma” på latin. Idag är Velar en lyxig SUV som kliver in på marknaden som ett alternativ mellan Range Rover Sport och Evoque.

När det kommer till konkurrenter är Velars främsta BMW X4, Mercedes GLC Coupé och Porsche Macan. SUVar har som bekant blivit oerhört populära och de nya släppen kommer alltmer att handla om hur de differentierar sig från mängden. Här har ett tydligt fokus från Land Rover legat på den lyxiga designen för såväl interiör som exteriör.

Poängen med en off-road SUV är dock att den ska erbjuda en dynamisk körning och en hög praktisk nivå även på svåra underlag och där finns det en del delade meningar kring Velar. Har fokuset på lyxen härlett till att man slarvat med andra viktiga funktioner?  

Vad gäller motorerna är valen många och finns i både sex- som fyrcylindriga. Enligt experterna är det bensinalternativet bäst för den som är ute efter kraft:

“Två 3.0 liters V6-motorer ligger högst upp i intervallen - en bensin, en diesel. Om du vill ha maximal prestanda är bensinen rätt val för dig. Delad med Jaguar F-type S har den en anmärkningsvärd effekt på 380 hästkrafter - tillräckligt för att göra 0-100 km/h på bara 5,3 sekunder” - Whatcar

Men det är inte alla som vill ha en bensinmotor såklart. För den som föredrar diesel finns en hel del möjligheter också:

“D240 2,0-liter ligger framför D180, som erbjuder 237 hk och 500 nm. Den är inte riktigt lika smidig som någon av de sexcylindriga alternativen på bordet och de påstådda prestationssiffrorna känns lite optimistiska, men den är raffinerad och balanserar takt med en anständig avkastning på bränsleekonomin” - Autoexpress

Alltombilar har i sin tur provkört V6-dieseln och talar gott om förfiningen som gjorts med dubbelturbon. Däremot tas inte drivlinan om hand ordentligt:

“Det blir tungt högt upp och lite gungigt. Styrningen reagerar också lite sent. Jämfört med Jaguar F-Pace har Range Rovers ingenjörer satsat på komfort. Men för mig blir det en obalans mellan en kvick drivlina. Fyrhjulsdrift och broms av innerhjulen vid kurvtagning hjälper till att stabilisera bilen” - Alltombilar

Det råder konsensus om att Velaren är snabb men när det kommer till accelerationen brister den lite jämfört med konkurrensen. Den erbjuder dock luftfjädring som standard vilket tillåter dig att välja inställning efter vilket underlag du ska möta.

Något som det inte råder konsensus om däremot är designen och vad den faktiskt erbjuder. När det kommer till lyx och flärd står Velaren högt i kurs. Men i designen innefattas även den praktiska utformningen och här finns en del mindre bra egenskaper hos Range Rover Velar.

“Baksätet tar direkt en geting – minst – och den lilla bagageluckan stjäl snudd på en den också. Men Range Rover har en förmåga att skapa en lyxig känsla i sina bilar och det är snudd på att jag står ut med vissa märkliga finesser bara för att få sitta i bilen. De dubbla bildskärmarna är en bra idé som kunde ha utförts klart bättre” - Alltombilar

För den som inte bryr sig om utrymme har Range Rover Velar en hel del fördelar dock:

“Insidan av bilen är vackert ordnad med en mix av perforerat läder, mocka-liknande Alcantara, kol-appliqué och pianosvart trä. Det är en mycket elegant plats att spendera tid på” - Carmagazine

Interiören utmärks också av de digitala finesserna som tar sig form i touch-skärmarna som finns i bilen. Det lämnar kanske en avsaknad av spakar och andra saker vi kanske är vana vid, men enligt recensenterna vänjer du dig ganska snabbt.

“Du kommer säkerligen inte att känna dig begränsad av skärmar att titta på. Det finns en helt digitaliserad instrumentpanel med två pekskärmar på mittkonsolen, vars grafiska upplösning och funktionalitet talar för de stora förbättringarna Land Rover gjort jämfört med tidigare modeller” - Autocar

Att säga hur mycket en Range Rover Velar kan komma att kosta är svårt. Detta är på grund av den stora mängd utrustning som kommer som tillval på bilen. Säkerhetsutrustningen är dessvärre en sak som tummas på i standardupplagan.

“Tyvärr är köassistenten tillval. Varning om bilen driver över i fel fil är standard men innehåller då inga ingrepp i ratten. Vill du att bilen ska kunna styra tillbaka behövs tillvalspaketet Drive Pro Pack. Ett billigare Drive Pack, med bland annat skyltläsning, finns också. Och självklart ska du välja till de här systemen. Det är lite snålt att Range Rover inte kan visa hur viktigt det är med säkerhetssystem och ha dem som standard i en så här pass dyr bil” - Alltombilar

Som nämnt varierar priset men kostar i Sverige mellan 600 000 och en miljon beroende på tillvalen. En annan sak experterna anser att Range Rover Velar brister i när det kommer till priset är vilken prestanda den erbjuder:

“Om du ska begära en 50 procentig premium för en mellan-SUV - och det på ett redan satt premiumpris - måste du leverera en utmärkt motor. Velarens motor och transmission är en besvikelse på fler sätt en ett och lämnar en tröttsam marginal mellan den påstådda och verkliga prestandan att vi inte kan räkna in den bland våra favoriter” - Autocar

Det är en vacker bil med en ytterst modern interiör men för den prislappen borde både prestandan och standardutrustningen för säkerhet vara större.

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik