Analys: Mercedes GLC Coupé - en kombination av kraft och estetik

Mercedes GLC Coupé är minst sagt iögonfallande designmässigt och konkurrera starkt med BMW X4 - men håller körupplevelsen måttet?

Coupéerna blir allt mer populära och det har visat sig tydligt i framgångssagorna hos BMW X6 och X4. Mercedes har bestämt sig för att också ge sig in i det segmentet och GLC Coupé är resultatet av det. Däremot divideras det bland experter vad som egentligen får kallas Coupé i dagens läge. Det blir allt mer tydligt att begreppet utvecklats och förändrats något.

Mercedes GLC Coupé är ett sportigare alternativ till GLC SUVen och onekligen ett småsyskon till GLE Coupén med en snyggare design. GLC Coupéns största konkurrent är BMW X4 men det är också ett försök att tävla lite med Porsche Macan som rör sig i samma prisklass.

Enligt Mercedes ska körupplevelsen vara dynamisk men recensenterna verkar inte vara eniga med dem om den saken. GLC Coupén kostar mer men är mindre praktisk än SUVen, så frågan är - är den värd prislappen?

Mercedes GLC Coupé finns tillgänglig med både en fyrcylindring och sexcylindrig dieselmotor. Den 2,1 liters fyrcylindriga motorn kommer i sin tur i två versioner - en med basen 220d och en med 250d. 220d hanterar 0-100 km/h på 8,3 sekunder medan 250 gör det på 7,6 sekunder. Enligt experterna är den första fullkomligt tillräcklig:

“Den förra är mer än tillräcklig för de flesta behov, men det extra 100Nm vridmomentet på 250d kan föredras med tanke på GLC:s sportigare mål. Mercedes kommer inte att använda den helt nya 2,0-liters dieseln du kan köpa i den senaste E-klassen på ett tag, vilket är synd. Ändå är båda GLC:erna mer raffinerade och smidigare än de brukade vara och dieselklyvningen är bara uppenbar vid höga hastigheter” - Autoexpress

Den sexcylindriga tvillingturbon kommer i sin tur upp i 100 km/h på 4,9 sekunder vilket är identiskt med den vanliga GLC:n. Men trots att experterna är eniga om att dieselmotorn är helt rätt för bilen tycks den inte riktigt hålla måttet:

“Dieseln i 250 känns väl avvägd och den niostegade automatlådan känns igen från flera andra modeller. Jo, den borde kunna vara snabbare och mer distinkt” - Alltombilar


När det kommer till körupplevelsen råder det delade meningar. Alltombilar menar att körningen lämnar mycket att önska när det kommer till dynamiken längs vägen medan Whatcar hävdar att det bara är guppigt till en början för att sedan minska under körningens gång.

Det är med sin design som Mercedes GLC Coupé verkligen står ut. Experterna är eniga om att Mercedes ligger framför sina konkurrenter i den aspekten. Till att börja med är interiören välplanerad men något liten:

“Inuti är bilen riktigt snygg och alla kontroller är lätta att hitta. Infotainmentsystemet är lite knepigare att använda än Audi:s MMI eller BMW:s iDrive, men vi föredrar det fortfarande framför en touch-skärm. När det kommer till baksätet är utrymmet inte lika bra eftersom taket lutar” - Autocar

“Den liknar den vanliga GLC:n mycket i interiören. Vilket betyder att det är en av de trevligaste platserna att sitta på i sin klass, med lyxiga material, en bra mix av färger och hög kvalitet på komforten” - Autoexpress

När det kommer till exteriören är den som nämnt iögonfallande snygg. Den presenteras som ett alternativ till den vanliga GLC:n för den mer stilmedvetna:

“Underdelen är baserad på Mercedes C-Class saloon och delar mycket av sin front med den mer traditionella SUVen. Men, Coupén är lägre, längre och har ett mer sluttande tak baktill för ett stiligare intryck” - Whatcar

Det enda problemet designmässigt tycks ligga i att GLC:n egentligen inte behövde en stiluppdatering?

“Vårt största problem är att GLC:n inte är någon ful bil, så Coupén löser ett problem som inte riktigt finns” - Autoexpress

Säkerheten i GLC Coupé är svår att jämföra eftersom den inte har någon riktig föregångare men det ingår ett omfattande säkerhetspaket.

“GLC Coupén har en imponerande mängd säkerhetstillägg som standard. Det inkluderar sju airbags, kollisionsskydd med automatiska bromsar, ESP med kastvindsassistans och ett upptäckingssystem för trötthet. Adaptiv farthållare med halvautomatisk styrning, gasspjäll och bromsning, körfältsbevakning och trafikskyltsläsning är också möjliga att själv lägga till” - Autoexpress

Det är onekligen designen som är talande för GLC Coupén men frågan är om den verkligen håller måttet när det kommer till körningen. Den tvingar dig göra praktiska uppoffringar eftersom den är mindre än SUVen men samtidigt dyrare.

“Det finns en risk med att köpa en modell som så tydligt sticker ut - det finns en risk att designen upplevs som vulgär och omodern om några år vilket sänker andrahandsvärdet” - Alltombilar

“Du måste onekligen bli väldigt kär i utseendet på bilen för att kunna försvara den prislappen” - Carmagazine


I Sverige kostar GLC Coupén från cirka 480 000 kronor. Prislappen kan dock vara värd för den som föredrar design framför praktiska egenskaper, men då ska man veta att det är det man betalar för - inte mycket mer.

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik