ANALYS: Jaguar i-Pace överträffar förväntningarna

Elbilens tid är sannerligen här och de flesta premiumtillverkare står på kö för att visa upp sina nya bilar. Jaguar i-Pace är inget undantag och har hittills imponerat stort på experterna!

Jaguar i-Pace sätter tonen för en helt ny typ av Jaguar. Trots att Tesla kanske var först är Jaguar den första mainstream-tillverkaren som lanserar en helt eldriven premiumbil. Jaguar har alltså hunnit före majoriteten av sina konkurrenter och hypen är total. Spänningen kring denna bil går inte på något sätt att ignorera och hittills har den blivit vida omtyckt av sina testkörare.

Jaguar själva presenterar i-Pace som den mest betydande lanseringen på länge. Kombinationen av att vara en elbil och en SUV på samma gång gör I-Pace i dagens klimat till en perfekt trendmarkör. Tillverkningen har pågått under bara fyra år och Jaguar har satsat hårt på att allt ska bli rätt på en gång.


I-Pace ligger helt klart i teknologisk framkant men det sker såklart inte helt gratis. Jaguars mål har varit att alla deras bilar ska kännas unika på vägen och i-Pace ska inte vara något undantag. Jaguar själva kallar den för världens smartaste femsitsiga sportbil men frågan är om den är värd den saftiga prislappen?

Den största hyllningen kring i-Pace har handlat om körningen. Den har en drivlina bestående av två elmotorer och ett batteripaket. Men trots att det är en elbil har Jaguar verkligen lyckats skapa en härlig körupplevelse:

“Flera av de elbilar jag tidigare kört har haft en märklig lite svävande körupplevelse. Lite som att köra en stor radiobil. Jag har också påpekat flera gånger att elbilstillverkarna måste arbeta hårt med responsen i gaspedalen och med energiåtervinningen för att inte förare och passagerare ska bli åksjuka. Det gungar gärna lite för mycket. Men det där har Jaguar jobbat bort helt. Responsen i de första 25 procenten på gaspedalen är effekt och när jag övat på den högsta nivån energiåtervinning går det att köra I-Pace mjukare än någon annan bil jag kört.” - Alltombilar

Batteriet är ett 90 KWh litium-jonbatteri och det driver de två elmotorerna. I-Pace har en effekt på 400hk, ett vridmoment på 696Nm och en maxhastighet på 200 km/h - vilket bidrar mycket till körglädjen:


“Med de effekterna känns i-pace såklart otroligt snabb, snabbare än de 4,8 sekunder som Jaguar säger att det tar från 0-100 km/h. För att ersätta frånvaron av motorljudet har Jaguar satt in ett syntetiskt ljudspår som du kan anpassa från “lugn” till “dynamisk” - det är ett fint tillägg som adderar till fartkänslan.” - Autoexpress

Experterna är eniga om att designen av i-Pace är fantastisk. Exteriören är välproportionerad och muskulös med sina korta överhängen. Det enda problemet tycks ligga i att den får de andra Jaguarerna att se gamla ut…

“Det finns inget annat som ser ut som i-Pace på vägarna idag. Det kan skapa problem för Jaguar eftersom det kommer åldra allt annat i deras showroom med 10 år.” - Autoexpress

“Eftersom det är både en elbil och en SUV är den helt i trend och tävlar i två sektorer av bilmarknaden som växer snabbt. Men framförallt ser den ut som att den är plockad direkt från en sci-fi-film.” - Whatcar

Men det är inte bara exteriören som imponerar. Avantgarde designen följer med in i bilen och erbjuder stor rymlighet. Sätena är bekväma och erbjuder ett bra stöd. Däremot kan golvet kännas något högt:

“Golvet känns till en början högt men det är på grund av det stora batteriet som är placerat under det. Du kanske instinktivt försöker sänka sätet och det kan kännas märkbart till en början men du vänjer dig snabbt.” - CarMagazine

Det finns såklart detaljer i i-Pace där Jaguar brister lite. En av de märkbara sakerna som nämns av experterna är infotainment-systemet. Det råder konsensus om att det borde fungera bättre för en bil i den här prisklassen.

“Infotainment-systemet är absolut den svagaste punkten hos i-Pace interiör. Integrationen mellan tvillingskärmarna är bra men responsiviteten hos mjukvaran laggar ganska mycket. Det kanske skulle vara acceptabelt hos ett mer “basic” system men borde ha högre standard i en sådan här bil.” - Autocar

Alla i-Pace bilar är utrustade med automatisk nödbromsning, körfältshantering och trafiksljusigenkänning. Däremot inkluderas inte all säkerhetsutrustning i den billigaste varianten utan kan bara tilläggas med ytterligare kostnad, vilket är ett starkare minus.

“Den billigaste modellen har autobroms, här finns också en enklare filkörningsassistent och backkamera. Men vill du ha nödbroms i högre hastigheter, adaptiv farthållare med styrassistent, stop-and-go och kökörningsassistent krävs ett Drive-paket.” - Alltombilar

Utöver detta har det varit svårt för experterna att avgöra exakt hur säker Jaguar i-Pace kommer att vara. Autoexpress säger:

“Jaguar i-Pace är nytt territorium för det brittiska företaget så det är svårt att avgöra hur säker den kommer att vara. Jaguar har ett ganska bra rykte som varumärke då de hamnade på tionde plats i Driver Powers undersökning 2018. Däremot lyckades de inte så bra när det kom till pålitlighet då de droppade ned till tjugonde plats.”

I det stora hela är Jaguar i-Pace vida omtyckt och har som nämnt imponerat starkt hittills.

“Jaguar i-Pace representerar en enorm bedrift, från sin avantgarde design till sin framstående teknik till sin givande dynamik och höga nivå av förfining i interiören och utrymmet.” - CarMagazine

Däremot är prislappen för bilen hög. I Sverige har i-Pace gått till försäljning på runt miljonen, vilket såklart inte är några småpengar. Men om du inte är priskänslig så är Jaguar i-Pace helt klart en fullträff inför framtida bilköp.

 

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik