Studie visar: Tjänstebilister struntar i att ladda

Utsläppsfri färd i några mil är laddhybridernas stora fördel. Men trots att de grönkantade modellerna köps in av den anledningen – är det få som utnyttjas på rätt sätt. Det framgår i en brittisk studie.

För de tjänstebilister som har möjligheten att välja en laddhybrid finns det flera fördelar. Nollutsläpp samt låg milkostnad och förmånsvärde. Men i en brittisk studie framgår det att många förare nöjer sig med det sistnämnda – och helt struntar i att ladda sina bilar.

Enligt studien utförd av Miles Consultancy så var genomsnittsförbrukningen för 1 500 laddhybrider 0,7 liter/mil. Det är över tre gånger högre än vad många laddhybrider ska kunna prestera.

SKA DU SKAFFA NY TJÄNSTEBIL? HJÄLP OSS ATT HJÄLPA DIG!

De som laddar rutinmässigt och inte har mer än ett par mil till jobbet – kan i stort sett köra bilen med enbart eldrift. Volkswagen Sverige gjorde för två år sedan en studie kring hur mycket de som köpte en Passat GTE eller Golf GTE körde på el. Resultatet var att bilarna i snitt rullade utsläppsfritt 75 procent av sträckan.
– Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, sa Sten Forsberg, vd för VW Sverige när siffrorna presenterades.

Lista: Här är populäraste bonusbilarna

Men resultatet verkar inte gälla för britterna. I en kommentar till studien säger Paul Hollick, chef för Miles Consultancy, att det finns exempel där bilarna aldrig laddas.
– Laddsladdarna ligger fortfarande i bagaget, kvar i inslagsplasten, säger han till BBC.

British Vehicle Rental and Leasing Association menar att studien sätter fingret på hur dåligt staten hanterat elektrifieringen av fordon. ”Ett dåligt utformat skattesystem leder till taskiga vanor. Vi har situationer där tjänstebilister väljer fordon baserat på deras förmånsvärde, istället för hur passande de är för jobbet”.

Det verkar onekligen som att det finns kulturella skillnader mellan Sverige och Storbritannien. Så hur gör ni med era laddhybrider?

Välj ett av alternativen. Ditt svar är anonymt.




author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik