Så mycket kostar Kias ”folk-elbil”

Kia har påkort tid gått från budgetmärke – till att bli en storsäljare i Sverige.
Nu kommer ytterligare en modell som kan öka på attraktionen – elbilen Niro EV.
Och för tjänstebilister kan det bli en ny favorit: bilen duckar in under 9,5 basbelopp.

Redan i laddhybridtappning är Kia Niro en populär modell i Sverige – och en batteriversion lär inte minska modellens dragningskraft. Enligt tillverkaren har även förhandsintresset varit enormt i Sverige. Nästan 6 5000 personer har anmält intresse. Första uppvisningen på svensk mark kommer ske nästa vecka på elbilsmässan Ecarexpo som går av stapeln i Göteborg.

När det kommer till de tekniska detaljerna har bilen ett batteri om 64 kWh vilket ska räcka till en räckvidd på 485 kilometer enligt den nya strängare WLTP-certifieringen. Det innebär att Kias erbjudande i verkligehten tar sig längre än vad Teslas Model S gör på en laddning (75D har räckvidden 490 enligt gamla NEDC).

VAD VILL DU VETA OM DIN NYA TJÄNSTEBIL?

Själva batteripacket är vätsekkylt för att kunna hållas för snabbladdning. Detta går i effekter upp till 100 kW och då ska man få 80 procents laddning på 54 minuter. I Laddning med laddbox (6,6 kWh/16A) tar motsvarande 9 timmar och 35 minuter.

Så vad kostar det då att få parkera en eldriven Kia i garaget? Jo, priserna startar på 429 900 kronor – alltså under 9,5 basbelopp. Från detta kan man sedan dra 60 000 kronor i bonus. Vill man ha en lite mer utrustad bil kostar utförandet ”Advance Plus” 459 800 kr (10,5 basbelopp) – då ingår bland annat helläderklädsel, eljusterbar förarstol, ventilerade framstolar och LED_strålkastare.

Vi på Alla Tjänstebilar kommer provköra bilen runt 11-12 december – och i slutet av julmånaden kommer bilen finnas ute i handeln.
Är det något just du vill ha svar på angående bilen – maila mig en fråga!

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik