Range Rover kommer med en rad olika hybridelmotorer

En bil lika hemma i stan som i bergstrakter. Nya Evoque sällar sig till Range Rover-familjen med en rad olika hybridelmotorer, det skriver Jaguar Ranger Rover i ett pressmeddelande.

Utsökta invändigt design

Invändigt ger utsökta designelement ett enhetligt och ordnat intryck med enkla linjer där noggrant utvalda kvalitetsmaterial skapar en lyxbetonad, minimalistisk digital kupé. Tekniska klädslar baserade på återvunnen plast kan fås som premiumalternativ till skinn, däribland Kvadrat ullblandning och Dinamica®-mocka samt alternativen Eucalyptus och Ultrafabrics™. Kupén är inredd för att vara en lugn och vilsam plats där du och dina passagerare sitter bekvämt, mår bra och har tillgång till teknik som den dubbla pekskärmen Touch Pro Duo, ett system med ny och snabbare programvara samt sätesreglage med 16 inställningar och kupéluftsjonisering.

VAD VILL DU VETA OM DIN NYA TJÄNSTEBIL? HJÄLP OSS ATT HJÄLPA DIG

Utvecklats för elektrifiering

Den nya arkitekturen har utvecklats för elektrifiering, med en 48-volts mild hybrid tillgänglig i samband med lanseringen samt en laddhybridmodell som kommer 12 månader senare. Den milda hybriddrivlinan är den första i sitt slag från Land Rover. Den samlar energi som annars går förlorad under fartminskning, detta tack vare den motormonterade, integrerade startmotorgeneratorn i batteriet under golvet. I hastigheter under 17 km/h stängs motorn av då föraren bromsar. Vid ivägkörning sätts den lagrade energin i arbete för att hjälpa motorn att accelerera och hålla nere bränsleförbrukningen. Resultatet blir en avancerad, tyst och effektiv körning i starkt trafikerade stadsmiljöer. Och effektiv användning, så klart.

Den milda hybridvarianten kan fås med en av de fyrcylindriga Ingenium bensin- och dieselmotorerna med CO2-utsläpp så låga som 149 g/km och bränsleekonomi från 5,6 l/100 km (baserat på testrutin motsvarande NEDC). Om kunden väljer dieselmotorn på 15 hk med framhjulsdrift till sin Evoque blir utsläppet bara 143 g/km. En ännu effektivare laddhybrid (PHEV) och trecylindrig Ingenium bensinmotor kommer nästa år.

Komfort och smidighet

Denna kompakt-SUV, som är en Range Rover i alla avseenden, kombinerar terrängkompetens med framkomlighet i alla väder. Nya Evoque har allhjulsdrift och andra generationens aktiv drivlina med Driveline Disconnect för ökad effektivitet samt Adaptive Dynamics som ger perfekt balans mellan komfort och smidighet. Terrain Response 2 – tekniken som introducerades i Range Rovers fullstorlek – upptäcker automatiskt underlaget bilen kör på och justerar sina inställningar därefter, medan Evoque nu kan vada i vattendjup på upp till 600 mm (tidigare 500 mm).

Den berömda höga sittpositionen i Range Rover har gått in i den digitala tidsåldern och är först ut med "ClearSight backspegel" som förvandlar till en HD videoskärm. Om sikten bakåt skyms av passagerare eller skrymmande föremål trycker föraren helt enkelt på en knapp under spegeln så skjuts en kamera med hög upplösning fram från bilens ovansida och visar vad som finns bakom bilen. Skärmen ger ett bredare (50-graders) siktfält och överlägsen sikt under dåliga ljusförhållanden.

Nya Range Rover Evoque är också den första bilen i världen med Ground View-teknik, som gör motorhuven osynlig genom att projicera kamerabilden på den övre pekskärmen för att visa föraren en 180-graders vy under bilens framparti. Detta är användbart vid manövrering i trånga parkeringsutrymmen, vid navigering vid höga trottarkanter eller i grov terräng tack vare Transparent Bonnet-tekniken som Land Rover visade redan 2014.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik