ANALYS: Kia Sportage med nytt mildhybridsystem

Kia Sportage sägs vara den bilen som hittills lyckats förändra Kias image allra mest. Den har även rankat högt och tagit sig till toppen av kategorin mindre SUV:ar!  

Den första generationens Kia Sportage såg vi lanseras 1993 under den tiden som den Sydkoreanska tillverkaren samarbetade med Mazda och Ford. 2010 introducerades vi till den tredje generationens Kia Sportage och den har helt klart förändrat omgivningens syn på Kia som varumärke. Sanningen är nämligen att Kia gått från att vara måttligt framgångsrika till att med hjälp av Sportage toppa rankingen i den klassen.

Den fjärde generationen är sedan 2016 ett faktum och populariteten verkar inte minska. Kia Sportages största konkurrenter är Nissan Qashqai, Skoda Karoq och Ford Kuga och ses numera, likt sina konkurrenter, som en attraktiv familje-SUV. Resan har alltså varit en framgångssaga och Kia Sportage har nu sålts i över fem miljoner exemplar världen över. Sedan den drastiska förändringen som den tredje generationen innebar 2010 har framgången ansetts vara välförtjänt. Frågan är nu bara om 2018:s version av den fjärde generationen lever upp till samma rykte?

Motoralternativen för nya Kia Sportage utgörs av en bensin- och två dieselmotorer där besinmotorn kommer i två versioner - en med turbo och en utan. Den första dieselmotorn är en 1,6 liters också tillgänglig i två versioner en med 116 och en med 136 hk. Den ersätter en tidigare varmt rekommenderad 1,7-liters dieselmotor som fanns i den tidigare generationen, vilket inte är till allas glädje:

“Vi kan rekommendera den om dina ambitioner med körningen är desamma som när du stryker eller klipper gräset. Men om du vill ha någon typ av spänning kan vi inte längre rekommendera den. 1,6-liters dieseln kommer kunna köra om skolbussen om du är sen, men det är ungefär gränsen av dess ambition. Orörlig, ganska ljudlig vid gasning och tappar andan snabbt” - Carmagazine

Ett flertal av experterna som provkört 1,6-liters dieselmotorn kommenterar ljudet:

“Kia-folket påstår att nya Sportage är mycket tystare än den gamla. Att bedöma ljud är svårt men jag hör dieselmotorn mullra i botten och rulljudet ligger där som en ljudmatta. Vindbruset har däremot Kia isolerat bort. Här kan Kia nå längre - framför allt med motor- och rulljud. Och då körde vi ändå på fina spanska motorvägar” - Alltombilar

Den nya Kia Sportage kommer dock med ett till dieselalternativ, nämligen en 2,0-liters mildhybrid-motor som sägs lösa de flesta av problemen. Den kombinerar en dieselmotor med ett 48-volts elektriskt system som driver en generator och ett batteri som sedan sparar energin som uppstår när bilen frikopplas eller bromsar. Den energin kan den sedan använda vid gasningen.

“De extra 16 hästkrafterna minskar belastningen på motorn vilket hjälper till att spara bränsle, precis som dess förmåga att stänga av motorn under 16 km/h för att tillåta bränslefri rullning i till exempel korsningar. Förfiningen är utmärkt och eftersom det elektriska stödet innebär att motorn behöver sträcka på sig mer sällan är den tyst större delen av tiden” - Autoexpress

När den fjärde generationen gjorde entré 2016 hade den behållit den gamla bilens sluttande tak och utbuktande bågar, men däremot har de lagt till en skarpare bakdel och en mer detaljerad framdel. Designuppdateringen 2018 har inte höjt speciellt många ögonbryn. Det som är nytt för i år är kromade detaljer på stötdämparen och en ljusramp längs hela baksidan på bilen.

“I våra ögon misslyckades den nya modellen med samma ögonblickliga visuella upplevelsen som den senaste modellen, men den är långt ifrån oattraktiv!” - Autocar

Vad gäller interiören är experterna enhälliga om att den duger, men inte mycket mer än så. Förändringarna från den tidigare modellen är väldigt subtila. Till dem hör en ny ratt, en uppdaterad display och aircondition-kontroller.

“Interiören är stabilt sammansatt men lite av materialet inuti bilen, speciellt den matta plasten i den nedre änden, är inget att skriva hem om. Övergripande är Seat Ateca och Skoda Karoq mer flotta inuti” - Whatcar

Trots att nyheterna eller designen inte förbluffat eller imponerat på någon av recensenterna tar det inte bort det faktum att det fortfarande är en praktisk bil med kvalitativa tillbehör.

“Den djärva exteriören är kompletterad med en rymlig, välskapad insida med en av de bästa infotainment-systemen i segmentet” - Autoexpress

I Sverige går den nya Kia Sportage att få tag i från cirka 270 000 kronor och det är ett relativt lågt pris att betala med tanke på att Kia erbjuder sju års garanti, vilket är ganska ovanligt. I Whatcars undersökning kring säkerhet på bilar mellan 1 till 4 år gamla 2018 kom dessutom Kia som varumärke på plats 4 av 31:

“Kia som varumärke kom på en imponerande fjärdeplats medan Sportage toppade i familje-SUV-klassen, så det finns en stor chans att ägarskapet kan bli problemfritt” - Whatcar

Det handlar alltså absolut om en stabil familjebil som kommer att uppnå dina förväntningar så länge de inte är skyhöga när det kommer till extravaganta tillbehör eller speciellt höga hastigheter.

“Vi tycker verkligen om Sportage mycket, som ett användbart verktyg för familjen, och du kommer kanske uppskatta den här bilens talang like mycket som du uppskattar ditt kylskåps. Det är en trestjärnig bil som gör ett femstjärnigt jobb” - Carmagazine

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik