ANALYS: BMW X5 - Den smartaste BMW:n hittills

Fjärde generationens BMW X5 är här och sägs av BMW själva vara deras smartaste bil hittills. Med ett större chassi, utökad teknologi och ny säkerhetsutrustning finns den nu att köpa även i Sverige.

BMW X5 faller in i kategorin SUV, men det är inte helt och hållet vad BMW själva vill kalla den. Istället kallar de den SAV - Sports Activity Vehicle och den marknadsförs som en unikt modern bil. Bland de största konkurrenterna hittar vi namn som Volvo XC90, Audi Q7, Porsche Cayenne och Range Rover Sport.

När första generationens BMW X5 kom 1999 var den det tyska bilmärkets första SUV och tillverkades då för att konkurrera med Mercedes M-Class. Nu är den fjärde generationen kommen och ska alltså vara den smartaste av dem alla. Utöver skillnad i smarthet jämfört med tidigare generationer är nya BMW X5 betydligt större än sina föregångare och utrustad med nya omtalade egenskaper.

Vid försäljningsstarten kommer det finnas tre varianter av motorer att välja mellan:

  • En sexcylindrig bensinmotor med 340 hk i xDrive40i, bränsleförbrukning: 8,8 - 8,5 l/100 km, koldioxidutsläpp: 200 - 193 g/km
  • En sexcylindrig dieselmotor med 400 hk i m50d, bränsleförbrukning: 7,2 - 6,8 l/100 km, koldioxidutsläpp: 190 - 179 g/km
  • Till sist en till sexcylindrig dieselmotor med 265 hk i xDrive30d, bränsleförbrukning: 6,8 - 6,01 l/100 km, koldioxidutsläpp: 179 - 158 g/km

SKA DU SKAFFA NY TJÄNSTEBIL? HJÄLP OSS ATT HJÄLPA DIG!

“Den billigaste motorn är xDrive30d och till och med den erbjuder en spännande körning. Den är lite långsam på att reagera om du trampar på gasen när du är stillastående, men i farten är responsen mycket bra och kraftfull. Bensinmotorn är lite dyrare men erbjuder snabbare acceleration. Vi har inte testat m50d:an men prestationssiffrorna visar på världsomvälvande prestanda, om de andra inte skulle duga!” - Whatcar

Alla motorer är utrustade med den senaste avgasbehandlingstekniken vilket innefattar partikelfilter eller SCR-katalysator. Alla har även Eight-speed Steptronic växellåda som standard. Trots det är 40i en favorit hos majoriteten av experterna.

“Bensinmotorn 40i är snabbare och mer raffinerad, plus att den låter mer attraktiv vid högre varvtal. Visst är den dyrare att köra, men den är knappt några tiondelar långsammare än m50d och betydligt mycket billigare att köpa, vi anser att det är ett frestande erbjudande om du inte kör en otalig mängd mil varje månad” - Carmagazine

Om man inte är priskänslig har inte ett ont ord sagts om m50d-motorn. Den har snarare prisats som enormt responsiv och snabb. Prisskillnaden är dock inte liten, så frågan blir snarare om prestandan verkligen gör sådan stor skillnad att priset blir värt det.

“Om du vill ha en ultimat dieselprestation, då ska du välja m50d, den gör 0-100 km/h på 5,3 sekunder och det är helt enkelt fantastiskt. X5:ans 3,0-liters trippelturbo sexcylinders diesel står verkligen ut” - Autoexpress

Den stora skillnaden mellan den fjärde generationens X5 och dess föregångare när det kommer till designen är storleken. Den har nämligen växt åt alla håll och är numera; 4,92 meter lång, 1,74 meter hög och 2 meter bred. Hjulbasen i sin tur har växt med hela 4,2 centimeter och är nu 2,97 meter. Utöver det verkar dessvärre inte exteriören på X5:an höja speciellt många ögonbryn.

“Storleksmässigt så har BMW X5 vuxit och är betydligt större än sin föregångare. Längre (36 mm), högre (19 mm) och bredare (66 mm). Vilket ganska naturligt innebär mer utrymme inne i bilen för förare, passagerare och packning” - Alltombilar

Bagaget rymmer 645 liter och i december i år väntas X5 kunna erbjuda en tredje sätesrad. Det stora utrymmet i bilen ligger helt klart recensenterna i smaken.

“Den här bilens största styrka är praktikaliteterna. Bagageutrymmet är både längre och högre än den i Range Rove Sport SVR och har dessutom en generös golvlagring och ett rymligt baksäte” - Autocar

Interiört ligger däremot X5:an och dess moderniteter i framkant. Där det förut funnits en hel mängd olika knappar är det nu stilrent, blankt och modernt. Endast vissa vridknappar hittas nu på instrumentbrädan.

“Det går inte att missta känslan av kvalitet som du får i X5:an. De högkvalitativa tilläggen i instrumentbrädan tilltalar en direkt, medan instrumentbrädan själv är byggd av vad som känns som väldigt dyra material” - Whatcar

X5:an är späckad med praktikaliteter och säkerhetsfunktioner som Active Integral Steering, dubbelaxlad luftdämpning och ett nytt Off-Road-paket. Dessutom har förarassistanssystemet utökats med Driving Assistant Professional och Parking Assistant Plus som innefattar en aktiv farthållare, körfältsassistans, köassistans och skydd mot sidokollisioner, bland annat.

“Ny är nödbromsassistansen som på ett säkert sätt stannar bilen vid nödfall. En steg mot framtida självkörande bilar är backassistenten som tar över styrningen av bilen vid backning, vilket fungerar upp till 50 meter” - Alltombilar

Priset varierar på X5:an beroende på vilken motor du väljer; den svagare dieseln går för ungefär 660 000 kronor i Sverige medan bensinmotorn kostar runt 673 000 kronor. Den största prisskillnaden ligger hos m50d:an som kostar från 895 000 kronor.

Frågan kvarstår då, är detta den mest begåvade BMW:n hittills? Enligt recensenterna syftar begåvningen till förarassistanssystemet. Men det finns helt klart lägre prislappar att vända sig mot om det är det viktigaste. Många väljer en BMW för att den passar in i en viss livsstil.

“Om du köper imagen som kommer med en stor SUV som BMW X5 är helt upp till dig. Vi anser att 5 Series Touring ger en mer tillfredsställande körning och precis lika praktisk. Grejen är bara att så fort du adderar någon typ av lantlig hobby till ekvationen eller ett behov av att sitta högt upp när du kör är X5:an ett mer logiskt val” - Carmagazine

“Den presterar bättre än modellerna den ersätter. Den hanterar också konkurrenter som Porsche Cayenne och till och med andra superbilar i samma prisklass” - Autocar

BMW X5 är helt klart ett vettigt val om du är en av dem som föredrar BMW och då föredras besinmotorn av experterna. Är du inte något större fan av BMW kommer du troligtvis inte älska X5:an heller...

 

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik