ANALYS: Audi A7 - elegant och tekniskt fulländad

Audi A7 är en elegant sportback som minst sagt ligger i teknisk framkant. Faktum är att det tycks vara den perfekta blandningen mellan en familje- och lyxbil - eller?

Audi A7 äntrade marknaden för första gången 2010 och är ett resultat av Audis Sportback-koncept. Sportback-konceptet präglas i sin tur av det sluttande taket med en brant bakruta där bakluckans öppning följer med i sluttningen. Hela arrangemanget ger bilen ett lyxigt och samtidigt sportigt intryck.

A7:an har fått mycket erkännande när det kommer till tekniken. Bilen är packad av nya teknologiska egenskaper och har blivit prisad för den väldesignade och uppdaterade interiören. Exteriören har hittills imponerad mindre och skiljer sig inte signifikant från A8:an. Men trots det är Audi A7 hittills väldigt omtyckt bland designintresserade och är minst sagt behaglig att titta på.

Prislappen är som förstått ganska saftig och många av de detaljer som är imponerande med A7:an tillhör tyvärr inte standardutrustningen. Så den stora frågan lyder som vanligt; är den värd prislappen? Framförallt; står den sig mot konkurrenterna, som Mercedes GLS och BMW 6 Series, i samma prisklass?

Utbudet av motorer i Audi A7 varierar och du kan välja fritt mellan diesel och bensin. I vanlig ordning kvarstår den klassiska problematiken dock. Väljer du bensinmotorn får du en härligare körning men också dyrare. Diesel-alternativet i Audi A7 är inte lika omtyckt av recensenterna men är inte heller fy skam:

“För alla dieselälskare, om det finns några kvar i dessa dagar, kommer A7 Sportback med en mycket beundransvärd 286hk, 3,0 liters, V6-diesel. Men den är ljudlig och osmidig i låga varvtal och faktum är att den bara kommer att matcha vad en BMW 630d kan göra när det kommer till acceleration. Där är Mercedes GLS bara lite dyrare men betydligt snabbare” - Whatcar

I vanliga fall brukar dock en sådan här dieselmotor innebära högre utsläppsvärden men Audi A7 kommer med en mildhybridsteknik som hjälper bilen att drivas mer på el.

“Mildhybridsystemet fungerar helt friktionsfritt och det märks överhuvudtaget inte alls att hybriddriften tar vid. Inte på samma sätt som på många laddhybrider där du kan höra och känna hur elmotorn kickar in” - Alltombilar

I köregenskaperna finner vi dock den första besvikelsen när det kommer till standardutrustningen. Luftfjädringen tillhör nämligen tillvalen och kostar i Sverige cirka 19 000 kr och krävs enligt recensenterna för att kontrollen ska sitta där den ska.

“Kontrollen i bilen är bra med luftfjädringen, åtminstone i dynamiskt läge, men över skarpa gupp är den dålig och att byta till Comfort för att underlätta det kräver för mycket med för litet resultat” - Carmagazine

Audi A7 är snygg, det går inte att förneka. Exteriören håller måttet även jämfört med sina konkurrenter och väcker uppmärksamhet hos de flesta åskådare. När det kommer till interiören råder det lite kluvenhet hos de experter som testat bilen.

“A7 är också förvånansvärt praktisk med elmanövrerad halvkombilucka, tredelat ryggstöd i baksätet, och tilltaget bagageutrymme. Den sluttande taklinjen gör sig dock påmind i baksätet, jag som är 187 cm lång får sitta med framåtböjd backe. Tre bälten finns där bak men mittplatsen är hård och kardantunneln är i vägen för fötterna” - Vibilägare

Något som det däremot inte råder oenighet kring är tekniken i bilen som i princip enhälligt prisas.

“Det kan inte neka att infotainment-systemet är visuellt tilltalande - grafiken är tydlig och lätt att läsa och det finns väldigt lite att klaga på när det kommer till friktion” - Autocar

De tekniska detaljerna i bilen rör sig långt förbi infotainment-systemet dock. Ledsamt nog är bilen för avancerad för att kunna användas till fullo med lagstiftningarna som finns i dagsläget.

“Tekniskt är Audi A7 en av de mest avancerade bilarna på vägarna. Du kan parkera den i ett garage från utsidan och köra den helt handsfree i trafik med en hastighet upp till 60 km/h. Rivaliserande bilar kräver fortfarande att du rör ratten då och då. Detta kommer dock inte att aktiveras från starten då lagen inte tillåter någon av den tekniken. Istället finns en stor tom knapp på instrumentbrädan där bokstäverna “AI” egentligen ska vara” - Carmagazine

När det kommer till standardutrustningen för säkerhet har den svenska marknaden haft lite mer tur än många andra. Den svenska importören har nämligen lagt till Assistanspaket Tour till standardutrustningen.

“Det betyder att du får adaptiv förarassistans, kökörningsassistent, lane assist och Audis grundnivå på autobromssystemet. Men du behöver betala 12 000 kronor för att till exempel få den nyttiga funktionen att bilen varnar för om det kommer en cyklist bakifrån när du ska kliva ur bilen” - Alltombilar

I Sverige får du tag i Audi A7 från cirka 670 000 kronor, men med många av de värdefulla tilläggen kommer bilen att kosta närmare en miljon.

“Även om kostnaderna varierar beroende på vilken motor du väljer har A7 i allmänhet ett högre pris än motsvarande 6-serien Gran Turismo men mindre än Mercedes-Benz CLS” - Whatcar

Vad gäller konkurrensen håller sig Audi A7 ändå i stabil nivå med sina rivaler. Det är helt klart en bil för den stilmedvetne som inte är känslig för pris. Är du ute efter bättre acceleration och snabbhet kanske Mercedes är ett stabilare val. Däremot kommer inte Audi A7 att lämna sina köpare besvikna.

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik