Toyotas nya drivlina minskar CO2-utsläppen med 18 procent

Under våren 2018 kommer Toyotas nya generation av motorer och växellådor att sättas in i den japanska biltillverkarens nya modeller. Den nya drivlinan kommer enligt Toyota att sänka CO2-utsläppen med över 18 procent.

Drivlinan bygger vidare på den kompaktare och lättare teknik som används i den senaste generationen av Toyota Prius. Nyheterna i drivlinan består av en förbättrad och mer responsiv elhybridteknik, steglös växellåda och en bensinmotor som enligt Toyota har marknadens högsta termiska verkningsgrad. Dessutom kommer det nya fyrhjulsdriftsystemet att ge tryggare vägegenskaper och bättre framkomlighet.

Det nya hybridsystemet bygger på en 2,0-liters bensinmotor som tillsammans med elmotorn driver den steglösa växellådan. Hybridsystemet ska ge bättre prestanda utan att gå ut över bränsleförbrukningen. Den automatiska växellådan har namngets Direct Shift-CVT, vars främsta nyhet är att den steglösa utväxlingen kommer att kompletteras med en konventionell ”förstaväxel”. Den ska ge en tydligare acceleration från stillastående läge och kommer att ta bort den initiala fördröjning som annars sker i bilar med steglösa växellådor. 

Även motorn, som ska heta Dynamic Force Engine, bygger på ny teknologi och kallas av Toyota för världens energieffektivaste bensinmotor för bilar. Motorn kommer att ha en termisk verkningsgrad på 40 procent.

Introduceringen av drivlinorna kommer att ske under våren 2018 och då kommer Toyotas bilar att vara mer miljövänliga än någonsin. Tillverkaren lovar en förminskning på minst 18 procent i CO2-utsläpp från bilar som körs på den nya drivlinan. Vid slutet av 2023 räknar Toyota med att de nya drivlinorna ska användas i runt 80 procent av alla de Toyota- och Lexusbilar som säljs i Europa, USA, Japan och Kina.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik