TEST: Opel Grandland X Ultimate

I september 2017 introducerade Opel sin stora SUV, Grandland X. Byggd på samma chassi och i samma fabrik som Peugeot 3008, övertygade modellen på i stort sett alla plan. Nu är det dags för en bättre grundutrustad modell med en starkare motor i trakterna runt San Sebastian i Spanien.

2017 blev Peugeot 3008 Årets Bil. Utgångspunkten för denna modell var den fina skalbara EMP2 plattformen som är en av de bästa för framhjulsdrivna bilar. Att Peugeot 3008 och Opel Grandland X är framhjulsdrivna SUV förringade inte modellernas förmåga att ta sig fram på svårare underlag. Båda är helt enkelt riktigt sköna bilar med en härlig känsla och över 70 000 Opel-kunder har redan upptäckt detta.

När Opel lanserade Grandland X så var det en tysk variant på samma bil och faktiskt ett lyft när det gäller körkänsla. Opel hade helt enkelt skapat en bättre bil från samma plattform, med en bättre känsla och i många fall en bättre kvalitet. När jag testade Grandland X i september fanns dock bara två motoralternativ från PSA att välja på och båda kändes en aning underdimensionerade.

Opels ingenjörer lyssnade på oss motorjournalister och tog med vår önskan om ett starkare alternativ till Rüsselsheim. Resultatet blev en Grandland X som Opel valde att kalla Ultimate och som huserar en Opel turbodiesel på 177 hk och 400 Nm vridmoment som assisterades av en härlig 8 stegad automat som växlar helt sömlöst och som får dra hela 2 ton!

Detta var precis vad modellen behövde. En bottenstark diesel som är anpassad till Euro 6d-normen och som framkallar en helt ny och dynamisk känsla som toppar den redan sköna modellen jag testade i Tyskland i september förra året. Tack Opel för att ni lyssnade på våra önskemål!

Det är definitivt ingen raket men fullt tillräcklig för att möta upp till de flesta kriterier som de potentiella köparna kan tänkas ha. Förutom att drivlinan är bättre anpassad så är modellen utrustad med det mesta man kan begära av en bil under 400 000 kr. Accelerationen 0-100 km/h går på 9,1 sekunder och toppfarten är 214 km/h. Snittförbrukningen ligger på 4,8-4,9 l /100 km CO2-utsläppet hamnar på 126-128 g/km, allt enligt NEDC-cykeln.

Varken interiört eller exteriört skiljer sig denna senaste modell av Grandland X nämnvärt från de modeller jag testade förra året. Största skillnaden ligger i de nya tvåfärgade aluminiumhjulen på 19” och att mycket av det som var tillval, numera är standard. Det handlar om de sköna läderklädda AGR-sätena, adaptiva LED strålkastare, DENON ljudsystem med 8 högtalare och subwoofer, backspeglar i Diamond svart och möjligheten att addera ett panoramatak eller ett svart tak.

I tillägg till de modeller jag testade förra året, så kommer det några nya motoralternativ inom det närmaste året. Man byter ut 1,6 l turbodieseln på 120 hk mot två varianter av en ny 1,5 l turbodiesel på antingen 100 hk eller 130 hk. Dessutom kompletterar man med en 1,6 l bensinmotor på 180 hk senare under året. 2019 kommer en plug-in hybrid där elmotorn kommer att driva bakhjulen och därmed blir Grandland X fyrhjulsdriven. Denna modell blir den motorstarkaste varianten.

SAMMANFATTNING

Opel har lyckats producera en SUV som lämnar lite att önska. Det är en bättre variant på den franska kusinen Peugeot 3008 och som produceras på samma lina i Sochaux i norra Frankrike. Den känns stabilare att köra (något hårdare satt fjädring) och är i mitt tycke snyggare. Dock gillar jag Peugeots interiör en aning bättre. Den är mer utmanande med sin något egensinnade i-cockpit mot Opels mer konservativa utformning.

Den starkare turbodieseln lyfte modellen ytterligare ett snäpp och med ett ingångspris på låga 354 900 kr är modellen ett fynd! Det som talar mot en succé i det konservativa Sverige är gamla fördomar. Om ni inte redan tittat på vad Opel står för idag har missat någonting riktigt bra. Grandland X Ultimate är en ”grym” SUV!

 

FOTO: Adam Opel AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik