TEST: Nya Nissan Leaf

Världens mest sålda elbil har fått ett hälsosamt tekniskt lyft och samtidigt ett betydligt mer attraktivt utseende. I ett småkallt och regnigt Danmark fick jag känna på bilen som med största sannolikhet kommer att fortsätta framgångarna för den japanska tillverkaren.

Det säljs en ny Leaf var 12:e minut i Europa, så succén verkar fortsätta utan avbrott. I Sverige har man redan sålt närmare 800 bilar sedan årsskiftet, varav de flesta kommer att registreras efter 1 juli då det nya Bonus/Malus-systemet träder i kraft och miljöbilspremien ökar från 40 000 kr till 60 000 kr.

 

Nya Nissan Leaf är andra generation av världens mest sålda eldrivna och utsläppsfria bil. Mer än 283 000 kunder har valt den första generationen av Leaf sedan modellen började säljas 2010. Nu kommer den helt nya modellen med ännu längre räckvidd, snyggare design, avancerade assistanssystem och förbättrade uppkopplingsmöjligheter.

Philippe Saillard, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan Europe, ger sin syn på modellen: "Helt nya Nissan LEAF är den mest avancerade och tillgängliga 100 % eldrivna bilen. Det är också ikonen för Nissan Intelligent Mobility, vår vision för hur kunder i framtiden ska köra bilar, hur bilar ska drivas och hur bilar ska integreras i samhället.  Detta är en bil som är roligare, mer spännande och mer uppkopplad än någon annan konventionell elbil någonsin tidigare. Den är simply amazing!" Låter bra men hur är den egentligen att köra?

El-drivlinan i nya Nissan Leaf levererar en effekt på 150 hk och ett vridmoment på 320 Nm, vilket förbättrar accelerationen till 7,9 sek från 0-100 km/tim men en moderat toppfart på 144 km/h. Den nya 40 kWh har en teoretisk räckvidd på 378 km enligt NEDC. Dessutom är det den första elbilen som testats enligt den nya mätmetoden WLTP, vilket gör att man teoretiskt kan köra upp till 415 km i stadstrafik på en laddning. Detta hade jag ärligt talat lite svårt att se när jag testade den runt Köpenhamn.

Laddningstiden från 0 till 100% i ett 10A vägguttag tar 21 timmar och med en 7Kw Wallbox laddar batteriet fullt på 7,5 timmar. Laddningstid från varningsmeddelande till 80% (snabbladdning - 50kw) är 40-60 minuter i det europeiska nätverket CHAdeMO-snabbladdningsstationer. Med tanke på den relativt lilla batterikapaciteten, så känns denna laddning en aning för långsam för att vara optimal, framförallt om den ska vara ett alternativ till Tesla Model 3 när den kommer.

Nya Nissan Leaf är utrustad med något som de kallar e-Pedal. Nissan vill gärna hävda att det är en ”revolutionerande funktion” som förändrar sättet att köra bil genom att föraren endast behöver öka eller minska trycket på gaspedalen för att starta, accelerera, bromsa och stanna bilen. Faktum är att den första bil som var utrustad med denna funktion var BMW i3 som presenterades hösten 2013 och i den fungerar den makalöst bra för att återladda batteriet.

Genom att ta bort foten från gaspedalen bromsar bilen in och stanna helt. Bilen hålls till och med stilla i en backe utan att föraren behöver trycka på bromspedalen. Med en fartminskningsgrad upp till 0,2G medför e-Pedal att föraren slipper att flytta foten mellan gaspedalen och bromspedalen för att sakta ner eller stanna helt. En smart funktion som tar lite tid att vänja sig vid men som ökar räckvidden genom regenerering till batteriet.

Nya Nissan Leaf känns betydligt mer mogen än sin föregångare vad gäller interiörens utformning. Från att ha varit plastig och sett onödigt futuristisk ut, har man istället höjt intrycket åtskilliga snäpp och gett den ett riktigt bra kvalitetsintryck. Inte riktigt i klass med t.ex. Hyundai Ioniq, men inte långt ifrån. 

Instrumentpanelens utformning tillsammans med dekorsömmar i klarblått på sätena, instrumentpanelen och ratten, är snyggt. Den 7”-TFT-färgskärmen visar viktig information, från bland annat ljudanläggningen och navigationssystemet. Den senaste versionen av Nissan Connect EV Navigation System visar även information i realtid om närmaste laddningsstation. Givetvis är Nissan Leaf anpassad till Apple CarPlay och Android Auto.

Klimatanläggningen går att ställa in så att den startas vid en särskild tidpunkt och värmer upp eller kyler ner bilen innan färden ska påbörjas. Det gör att man kan spara på batteriet genom att istället utnyttja elnätet för att värma upp eller kyla ner bilen, samtidigt som batteriet laddas. Smart! Framstolarna bjuder på en bra komfort även för någon av min längd (197 cm) men baksätet är definitivt inte lämpat för någon över 175 cm. Bagageutrymmet sväljer 435 liter och fäller man baksätet (60/40) så kan man trycka in 1 176 liter. Inte illa för en bil som är 4,5 meter lång och ca. 1,80 bred.

Även bilens köregenskaper känns mer mogna än tidigare. Den känns större än den är och sitter fint på vägen, oavsett om det är knöliga småvägar eller på motorväg. Styrresponsen är neutral och accelerationen upp till ca. 60 km/h är riktigt snabb, som i de flesta elbilar. Nya Nissan Leaf är även utrustad med något som man kallar ProPILOT som stöds av ett antal radar och kameror. 

Det handlar om adaptiv farthållare, köassistans och automatisk parkeringshjälp där föraren varken behöver använda händer eller fötter. Detaljer som man normalt hittar i betydligt dyrare bilar. I tillägg till detta har man även standardutrustat bilen med aktiv filbyteskorrigering, filbytesvarnare och Rear Cross Traffic Alert. Här hittar vi även identifiering av vägskyltar, dödvinkelvarnare, frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängar- och cyklistavkänning. Riktigt bra Nissan!

SAMMANFATTNING

Nya Nissan Leaf är ett klart lyft från tidigare modell. Den är snyggare och känns betydligt mognare än tidigare. Utrustningsnivån är mycket hög och kvaliteten har genomgående höjts. Den är skön att köra men vad beträffar räckvidd och laddningstider så är de bara godtagbara, inte mer. Vi är inne i en period då de flesta tillverkare med ett uns självbevarelsedrift, satsar stora resurser på just dessa detaljer, så vi får se om det räcker. Största konkurrenten idag är den något dyrare men större och bekvämare Hyundai Ioniq. Renault Zoe spelar dock inte i samma liga.

Att Nissan Leaf ska bli ett hot mot bl.a. Tesla Model 3, ser jag mer som en önskedröm så länge som laddnätverket inte är homologerat så man slipper en massa olika laddkort. Dessutom är Teslas Superchargers betydligt snabbare och kräver inga extra kort. Den stora fördelen med Nissan Leaf är dock priset! Efter 1 juli får man en miljöbilspremie på 60 000 kr vilket innebär att Nissan Leaf bara kommer att kosta 284 000 kr! Då finns inte många ursäkter kvar att inte köra elbil…eller?

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik