Lynk&Co Model 02 – XC40 i trendig förpackning

2015 startade Volvos ägare en ny biltillverkare som har sina rötter i Göteborg. Märket fick det märkliga namnet Lynk&Co och utvecklades av svenska tekniker från Volvo och det avsomnade Saab. Två modeller, Model 01 och 03, har redan visats och nu var det dags att visa den tredje varianten i Amsterdam.

Lynk&Co Model 02 bygger på samma plattform som Volvo XC40 och kommer att produceras på samma lina i Volvos fabrik i Ghent, Belgien. Men produktionsstarten kommer att dröja till 2019 och den europeiska introduktionen sker först 2020, så det kändes en aning märkligt att man visade upp två förproduktionsbilar där interiören inte var klar. Snacka om att vara ute i god tid.

Sportigare än Volvo XC40.

Men vad handlar modellen egentligen om? Förutom att det är ett komplement/konkurrent till Volvo XC40 med ett pris som förhoppningsvis kommer att vara minst 100 000 kr lägre, så är det en bil som ska vända sig till de unga urbana köparna genom en annorlunda försäljningsmetod och omgiven av trendigt mode signerad av 10 nya designers. Man vill alltså skapa en livsstil runt bilen, något som t.ex. Mini har gjort, med skillnaden att de haft 50 år på sig.

Kollektionen kommer ut före bilen, vilket är ett annorlunda drag men det är inte det enda som är annorlunda. Bilen kommer inte att säljas via bilhandlare utan istället har man anammat samma koncept som Tesla, dvs med butiker och online. I tillägg så kommer man att använda sig av mobila pop-up stores som ska turnera runt i Europa med 700 visningar. Anledningen är att man vill hålla nere distributionskostnaderna för att istället kunna erbjuda sina bilar till ett lägre pris.

Märklig ljussignatur bak.

Men när jag frågade hur mycket man räknar med att spara, så var svaret ca. 10%. Det handlar alltså inte om någon större förtjänst så frågan är hur prisbilden kommer att se ut? Priset ja. Tanken är inte att man ska sälja bilen utan istället ska kunden prenumerera från 1 till 36 månader, likt Volvos Care by Volvo. Lynk&Co vill gärna tro att detta är ett enklare sätt att komma åt den unga urbana målgruppen, men är den målgruppen tillräckligt starka finansiellt att betala 3-4 000 kr/månad för en bil? Jag har svårt att se det. En stor del av målgruppen har inte ens körkort av ekonomiska och praktiska skäl.

Dansare som utförde några märkliga rörelser, speglade den "ungdomliga" målsättningen.

Det finns alltså en mängd frågetecken runt Lynk&Co, inte så mycket själva produkten utan mer deras vision om hur bilen ska marknadsföras och säljas. Hur är det då med produkten, bilen som ska ta plats på en redan överetablerad marknad? Eftersom den bygger på samma CMA-plattform som XC40 och med teknik som den i mycket delar med sin ”svenska” kusin, så har den stora förutsättningar att plocka hem poäng bland köparna.

Den har en sportigare framtoning där framförallt interiören kommer att föra tankarna till ”gaming”-miljö, dvs. en omslutande känsla så som många datorspelintresserade ungdomar är vana med. Hur den kommer att se ut vet jag inte eftersom man inte visade interiören, men om man använder sig uteslutande av unga designers direkt från skolorna, så lär den bli något extra.

Diesel kommer inte att finnas tillgänglig utan man kommer istället att satsa på hybrider och plug-in hybrider. En ren elbil kommer att lanseras vid ett senare tillfälle. Det som påtalades var den snabba leveranstiden som man kommer att kunna erbjuda: samma dag! Det innebär att bilar kommer att produceras för lagerhållning, vilket är i motsats till övrig bilindustri där s.k. lean production (produktion mot kundorder) är nyckelordet. Detta går kanske att uppnå eftersom kundens valmöjligheter av utrustning begränsas i stort sett till färgkombinationen.

För mycket "kina-känsla"?

SAMMMANFATTNING

Lynk&Co upplevs som en frisk fläkt med ungdomliga ambitioner där man mer eller mindre sågar dagens vedertagna distributionssätt via bilhandlare. ”Man vill ta bort den många gånger ”obehagliga känslan” att vara i händerna på en återförsäljares säljmetoder.” Visst kan det vara så att många har den känslan när man står inför en av de största utgifterna ett hushåll kan göra, men i slutändan handlar det ändå om att sälja en bil och om Lynk&Co har antagit rätt strategi kan endast framtiden utvisa. Produkten är det inget fel på, förutom vissa kanske märkliga designlösningar som t.ex. bakljusens utformning eller frontens ljusarrangemang. Det ska bli intressant att följa märkets etablering i det konservativa Europa.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik