Bilsalongen i Genève – VOLKSWAGEN

Det finns ett antal stora bilsalonger runt om i världen, men ingen lika viktig som den i Genève. Här visar tillverkarna upp både nya produkter som vi kommer att få under året och visioner som kommer i framtiden. Årets bilsalong tillhör en av de mest intressanta, så följ med på en tripp i Volkswagens värld.

I.D. VIZZION – En smak av en nära framtid

Med en försäljningsvolym på över 553.000 bilar i januari (upp 7,2% jmf med förra året) så befäster de sin position som världens största producent av bilar. ”Dieselgate” har de lämnat bakom sig och satsar nu istället kraftigt på elektrifiering och autonoma bilar. Den stora nyheten var det framtida flaggskeppet I.D. VIZZION, en bil som visades upp utan ratt och pedaler, alltså så som VW och många andra ser vår framtid. Men framtiden är nära!

Redan 2022 kommer I.D. VIZZION ut på marknaden. Kanske inte lika tekniskt avancerad som den vi fick se idag. Till att börja med kommer bilen att vara relativt konventionellt utrustad interiört och med ett 225kW batteripack som i princip utgör hela bottenplattan. Två elmotorer kommer att driva bilen på alla fyra hjulen och den teoretiska räckvidden blir 665 km. Om den räckvidden kommer att räcka i den framtida konkurrensen, det återstår att se. Det händer mycket och fort inom bilindustrin idag.

I.D. – En elbil i Golfklass med ett pris som en diesel

Vi har sett den förut och funderat på när VW gör slag i saken och lanserar den. Nu vet vi!

Redan nästa år så kommer vi att få I.D. En bil som påminner om en Golf och har en räckvidd på 40-60 mil på en laddning, beroende på vilket batteri man väljer. Dessutom kommer den inte att kosta mer än en Golf Diesel!

I.D. CROZZ

2020 planerar Volkswagen att lansera el-SUV:en I.D. CROZZ. Även den med en räckvidd runt 50 mil och med ett pris som ”ska vara attraktivt” enligt Volkswagen.

Med allt det som händer inom elutvecklingen hos Volkswagen, så måste man ställa sig frågan om dieseln är helt död? Enligt Sten Forsberg, VD Volkswagen Sverige, så kommer dieseln att leva vidare under en överskådlig framtid. Det gäller att lägga fokus på förnybara bränslen som HVO (biodiesel), något som vi svenskar gör men tyvärr inte grabbarna i Wolfsburg.

I en övergångsperiod till full elektrifiering och innan infrastruktur och homologieringen av laddstruktur är på plats, gäller det att utveckla det som finns för att anpassas till de tuffa miljökrav som ställs och kommer att ställas framgent. De som idag har en Euro6 diesel behöver säkert inte oroa sig de närmaste 2-3 åren.

 

 

Foto: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik