Bilsalongen i Genève – PEUGEOT

PSA gruppen som äger Peugeot, Citroën och numera även Opel, ställde ut endast de franska bilarna och lämnade den nya tysken utanför. Den mest intressanta produkten i deras portfölj var dock Peugeot.

Peugeot är det franska bilmärke som kanske har det bästa ryktet idag. Designen är mer ”tyskt konservativ” än sin koncernbroder Citroën, men ändå så vågar man ta ut svängarna på ett uppfriskande franskt vis. Vi känner ju redan till deras idé vad gäller utformningen av instrumenteringen där den finns ovanför den lilla sköna ratten. Ett koncept som inte alla ”köper” men som är logiskt och tydligt.

Idag baseras nästan alla bilar från franska PSA (Peugeot & Citroën) på den utmärkta EMP2 plattformen som är anpassad för framhjulsdrift. Den tillhör de mest välbalanserade man kan hitta på marknaden och de för framhjulsdrivna vanliga understyrningstendenserna är i stort sett eliminerade. Fyrhjulsdriften kommer man att lösa genom att placera en elmotor bak, men det dröjer till nästa år och gäller inte alla modeller. Frågan är om framtida Opel modeller också kommer att dela denna plattform?

PEUGEOT 508 – Viktigaste modellen sedan 3008

Detta är den stora nyheten i år. Man kan säga att den var efterlängtad och att det är inte en dag för tidigt. Det är en helt ny bil jämfört med föregångaren. Det är i min mening en snygg bil som med Peugeots fina motorutbud (laddhybrid kommer 2019) borde hitta sina kunder även i det konservativa Sverige. På mässan visade man upp en kombikupé och det var faktiskt en överraskning av det positiva slaget.

Interiört så har man byggt vidare på det digitala konceptet som vi hittar i förra årets vinnare av Årets Bil, Peugeot 3008. Min spontana reaktion var att man delade många element med bl.a. DS7 som jag testade i december förra året. Kanske en aning överarbetad men snyggt! Exteriört är den betydligt sportigare än föregångaren. Inga priser finns ännu tillgängliga och den svenska introduktionen sker efter sommaren. Mer information kommer senare fast tillsvidare kan du läsa Antons artikel.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik